Lugeja küsib:
Tekkis probleem pensioniõigusliku staaþi tõendamisega. Kust ja kellelt on õigus saada oma varasema töötamise kohta andmeid kui endal neid säilinud ei ole?

Vastab tööinspektsiooni tööinspektor-jurist Urve Stroom:

Töölepingu seaduse kohaselt on tööandjal kohustus töötaja nõudmisel anda andmeid temale arvutatud ja makstud või maksmisele kuuluva töötasu kohta ning muid töötajat või töösuhet iseloomustavaid teatisi. Kui pensioniõiguslikku staaþi pole 1999. aastast varasemate aastate kohta võimalik tööraamatu või muu töölepingu kirjaliku dokumendiga tõendada, sest need pole säilinud, tuleb pöörduda töötamist tõendava dokumendi saamiseks tollase tööandja poole. Enne 01.07.2009 sõlmitud töölepinguid tuleb varem kehtinud töölepingu seaduse alusel säilitada 50 aastat töölepingu lõppemisest.

Endise tööandja puudumisel saab pöörduda Rahvusarhiivi (www.ra.ee) poole. Seal säilitatakse tegevuse lõpetanud ettevõtete dokumente.

Kehtivas töölepinguseaduses on sätestatud veel mõned dokumentide säilitamisega seotud tähtajad: nimelt säilitab tööandja töölepingu kirjalikku dokumenti selle kehtivuse ajal ning 10 aastat töölepingu lõppemisest arvates. Tööandja käes olev tööraamat tuleb alates 2009. aasta juulist anda töötajale töölepingu lõppemisel või esitada tööraamatu andmete registreerimiseks asu- või elukohajärgsesse Sotsiaalkindlustusameti osakonda, kui töötaja pole ühe aasta möödumisel töösuhte lõppemisest seda välja võtnud.