Palmse Mehaanikakoda on metsatõstukite ja –haagiste tootjana Euroopas turuliidri positsioonil. Tööandjana on ettevõtte maine sama tugev kui tootjana, nii et inimesed tulevad neile Soomest tagasi tööle, märkis ettevõtte juht Anti Puusepp.
Palmse Mehaanikakoda OÜ on paarikümne tegevusaasta jooksul investeerinud pidevalt tootlikkuse kasvu ning liikunud väärtusahelas lõpptarbijani ja loonud oma brändi.
Ettevõte alustas tegevust 1992. aastal põllumajandusmasinate tootmisega, keskendudes mõned aastad hiljem metsatehnikale ning praegu müüakse ettevõtte toodangut enam-vähem igasse Euroopa riiki. Kaubamärgi Palms tuntus on tänaseks ettevõtte põhiväärtus. Spetsialiseerumine, pidev toote täiustamine, kvaliteedi tõstmine käsikäes tehnoloogia arendamise, tootmise organiseerimise ja efektiivistamisega on andnud firmale tänaseks Euroopa Liidus turuliidri positsiooni metsatõstukite ja –haagiste valdkonnas. Eelmisel aasta oli firma kasum 1,3 miljonit eurot ja käive 14,9 miljonit eurot.
Puusepp rääkis, et neile tõi edu spetsialiseerumine, mis toimus mitmes järgus. Tootes põllumajandus- ja metsahaagiseid ning tõstukeid paralleelselt, tuli mahtude kasvades otsustada ühe või teise suuna kasuks. „Otsustasime, et jätkame metsatehnikaga ning see oli õige otsus, kuna võimaldas valdkonnas paremaks saada.
Tootmise alguses oli meil põhimõte, et kõik, mis toodame, oleme ise välja mõelnud ja välja töötanud, arvestades oma tehnoloogiliste võimalustega. Tänu sellele suutsime toota efektiivselt, väga nappide vahenditega ja seetõttu oli ka tootlikkus kõrge,“ selgitas ta. See oli orienteeruvalt 10 aastat tagasi, kui oma bränd Palms oli juba olemas. „Võib öelda, et see oli õige otsus. Meil oli päris palju kliente ja nägime, et meie tooted olid hinnatud ning sellest ajast oleme müünud oma toodangut välismaal ainult meie nime all,“ rääkis ta kaubamärgi sünnist.
Puuseppa soovitusel peab selleks, et edukaks saada ikkagi oma toodet tegema. „Taasiseseisvumise alguses oli juba levinud mõttelaad, et allhanketööga saab rikkaks ja õnnelikuks, kuid sain juba siis aru, et ega poltide treimisega me siin kaugele ei jõua.“ Kui vähegi võimalik soovitab edukas ettevõtja läbi murda oma toote või kaubamärgiga. Palmse Mehaanikakoja omanikud pole rõhunud kasumi väljavõtmisele, vaid on pidevalt investeerinud tehnoloogiasse, tegelenud toote arenduse ja kvaliteedi täiustamisega. „Minu kui ettevõtja jaoks on juba väga pikka aega põhiline mängu ilu. Selleks, et olla turuliider, ei saa jääda loorberitele puhkama, sest konkurents on tihe. Minu jaoks on äritegevus hobi,“ lausus Puusepp.
Mullu töötas metsatehnikat tootvas firmas keskmiselt 40 inimest, kelle keskmiseks palgaks oli 2536 eurot. Puuseppa kinnitusel on neil juhtkonna ja parimate töömeeste palgad võrdsed ning tööjõuvoolavusega probleeme pole. „Meie maine tööandjana on vähemalt sama kõva kui tootjana turgudel ning meile tullakse tööle Soomest tagasi. Me ei saagi enam väga palju palka tõsta, kuna siis hakkavad need suuremaks minema kui Soomes,“ lisas ta.