Alaealiste ning nende vanemate teavitamisest alaealise tööga seotud riskidest räägib Tööinspektsiooni Lääne inspektsiooni tööinspektor-jurist Peeter Eesmaa.
Tööandjad sõlmivad alaealistega koolivaheajal sageli töölepinguid. Alaealiste töötingimustest, neile lubatud töödest, töö- ja puhkeajast, töötasust, töölepingu sõlmimiseks vajalikest nõusolekutest kirjutatakse palju. Ühele tahule, mis on seotud alaealise teavitamisega tööga seotud riskidest on seejuures põhjendamatult vähe tähelepanu pööratud.
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (§ 13 lg. 1 punkt 52) kohaselt kohustub tööandja teavitama alaealist ja alla 15-aastase alaealise seaduslikku esindajat alaealise tööga seotud riskidest ning tema ohutuse ja tervise kaitseks rakendatud abinõudest. Tööandjal on ülalnimetatud teavitamiskohustus 7-17 aastaste alaealiste ja 7-14 aastaste alaealiste seaduslike esindajate (harilikult on selleks lapsevanemad) ees.
Milline dokument on tööandjale aluseks alaealise tööga seotud riskide esiletoomisel?
Alaealistele lubatud tööde loetelu on leitav Töölepingu seadusest (§ 7 lg. 4). Alaealisele lubatud kergete tööde liigid on välja toodud Vabariigi Valitsuse 11.06.2009.a. määruses nr. 93 „Alaealisele lubatud kerged tööd“.
Kui alaealine teebki õigusaktides sätestatud lubatud kergeid töid, siis tööga seotud kõiki riske ilmselt pole võimalik vältida. Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse (§ 101 lg. 2 ja 13 lg. 1 p. 3) kohaselt järgib tööandja alaealise töölerakendamisel nende ohutuse tagamiseks õigusaktidega sätestatud piiranguid. Töökeskkonna riskianalüüsi tegemisel tuleb arvestada töötaja ealisi iseärasusi, mida viimatimainitud sättes nimetatakse alaealisega seotud eririskideks. Lisaks töökeskkonna riskianalüüsi korraldamisele on tööandja kohustatud viima läbi süstemaatilist töökeskkonna sisekontrolli, vaatama igal aastal läbi töökeskkonna sisekontrolli korralduse ning riskianalüüsi alusel koostama kirjaliku tegevuskava töötajate terviseriski vältimiseks või vähendamiseks. Seega, vastused alaealiste tööga seotud riskidest ning tema ohutuse ja tervise kaitseks rakendatud abinõudest peavad tulenema riskianalüüsist ja tegevuskavast.
Seega panevad kahe õigusakti vastavad sätted
• Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse § 13 lg. 1 punkt 52
• Sotsiaalministri määruse „Töötervishoiu- ja tööohutusalase väljaõppe ja täiendõppe kord“ 14.12.2000.a. nr. 80 § 4-8 (töötaja sissejuhatav juhendamine, esmajuhendamine, väljaõpe ohutute töövõtete omandamiseks, täiendjuhendamine ja iseseisvale tööle lubamine ning eelnimetatud tegevuste registreerimine) tööandjale alaealiste töölevõtmisel töötervishoiu– ja tööohutusalasel juhendamisel ja väljaõppel ning teavitamisel alaealise tööga seotud riskidest n.ö. täiendavad kohustused võrreldes täiskasvanute värbamisega.
Alaealise ja alla 15-aastase alaealise seadusliku esindaja teavitamine alaealise tööga seotud riskidest ning tema ohutuse ja tervise kaitseks rakendatud abinõudest on täiendav meede, et vältida õnnetusohtusid ja õnnetusjuhtumeid. Töökeskkond peab võimaldama alaealisel töötajal teha tööd viisil, et ei tekiks tervisekahjustust ega seataks ohtu tema tervist.