Artiklid
- Üksikasjad
Agnes Ojala
Rahandusministeeriumis ette valmistatud seaduseelnõuga jätaks riik inimestele tulumaksu tagastamata lasteaiamaksult ja täiskasvanute vabahariduslike koolituste kuludelt.
Samal ajal soovivad koostajad erisoodustusmaksust vabastada otseselt tööks vajaliku tasemeõppe, mille eest maksab tööandja.
Praegu on probleem maksusoodustuse sihtotstarbes, ütles riigikogu rahanduskomisjoni esimees Jürgen Ligi, kelle sõnul on maksuvabastused laiali valgunud. Pole mõtet suvalist hobikoolitust toetada, kui riigil on raha puudu. Märtsis oli ebanormaalne seis, kus riik maksis tulumaksu tagasi rohkem, kui seda laekus.
Lasteaiamaksu soodustusest rääkides märkis ta, et õigem oleks lasteaedu doteerida otse, mitte teha seda üksikisikute maksuvabastuse kaudu.
Teisalt tõi Ligi esile, et ettevõtted saavad edaspidi tasuda ka oma töötajatele pakutava tööga seotud tasemekoolituse eest. Anname seadusega pigem juurde. Siin on küsimus sadades miljonites kroonides, mida ettevõtted säästavad, sõnas ta.
Ligi hinnangul ei tohiks väike maksusoodustus inimestele nii oluline olla. Et aga soodustuse saajaid on palju, teeb see riigi jaoks kokku suure summa.
Rahandusministeerium ei võtnud eile eelnõu teksti omaks. Eelnõu pole veel meile jõudnud ja muudatus pole meie väljatöötatud, teatas ministeeriumi pressiesindaja Annika Vilu.
Kuna aga Jürgen Ligi viitas ajakirjanikuga vesteldes ministeeriumi maksupoliitika osakonna juhatajale Lemmi Orole ning ka tekstis endas on kirjas, et muudatused sõnastasid Elo ja Oro (ilmselt maksupoliitika osakonna nõunik Elo Haugas ja osakonnajuhataja Lemmi Oro toim), on lootust, et ministeerium kava lähiajal siiski kommenteerib.Täna hommikul kinnitas rahandusministeerium veel kord, et tegu ei ole nende eelnõuga, väites, et muudatused algatas kas riigikogu rahanduskomisjon või Reformierakond. "Maksupoliitika osakonnaga on küll ühendust võetud üksikute eelnõud puudutavate punktide osas, kuid eelnõu tervikteksti pole me näinud," väitis Annika Vilu.
Haridusminister Tõnis Lukas avaldas kaua oodatud tööandjaile tehtava soodustuse üle siirast heameelt, ent teiste ettepanekute suhtes oli skeptiline. Kõik ootavad raskel ajal sellist stimulaatorit, mille abil panna rõhku katkestatud õpingute jätkamisele. Tasemeõppe soodustamisega saame valmistuda uueks kasvuperioodiks, ütles Lukas. Eraldi võttes ei pea ma õigeks vabahariduse kraane kinni keerata.
Ministri sõnul on praegu vale pidurdada arengut, mis viimase aastaga on saavutatud. Ennast täiendavate täiskasvanute osakaal on hakanud korralikult kasvama. See näitab ka meie ühiskonna küpsust. Ka lasteaiamaksu tulumaksusoodustuse kaotamist Lukas eraldi otsusena ei toetaks, kuid ta möönis, et praegu tuleb otsuseid vaadata konteksti arvestades.
Lasteaiakohata jäänud kaotavad
** Kui lasteaiatasudelt enam tulumaksu ei tagastataks, kaotaksid kõige enam need, kelle lapsed ei ole munitsipaallasteaias kohta saanud ja kes peavad lapsed seetõttu eralasteaeda viima.
** Tallinna munitsipaallasteaias on ühe lapse kuutasu 348 krooni. Seega saavad vanemad iga lapse pealt aastas tulumaksu tagasi 877 krooni. Eralasteaedades on aga summad suurusjärgu võrra suuremad. Kui kuus tuleb lapse lasteaiakoha eest maksta 3000 krooni, siis on aastas maksutagastus juba 7560 krooni.
** Eesti lastevanemate liidu juhatuse esimehe Enn Kirsmani sõnul on kurb, kui riik hoiaks taas kokku lastega perede pealt. Oleks siis tõepoolest igale lapsele olemas lasteaiakoht munitsipaallasteaias, kus saaks mõistliku või väikese raha eest oma lapse hoitud. Paljud peavad kasutama eralasteaia teenust ja seni on maksutagastus selle eest mingisugunegi hüvitis, märkis ta.
** Tallinna linna andmeil käis tänavu 1. jaanuari seisuga munitsipaallasteaedades 19 948, eralasteaedades aga 635 Tallinna sisse kirjutatud last.
- Üksikasjad
Erik Rand
SDE ja IRL ei välista vanemahüvitise ülempiiri allapoole toomist, kuid Reformierakond leiab, et seda ei tohiks mingil juhul teha.
Nii IRL-i parlamendisaadik Ott Lumi kui ka SDE juhtpoliitik Eiki Nestor ütlesid Päevaleht Onlineile, et eelarvekärbetest rääkides ei saa välistada, et kokku tuleb hoida ka vanemahüvitiste pealt. Kui see teema uuesti arutlusele kerkib, siis hakatakse ilmselt taas kord arutama, kui suur vanematoetuse maksimummäär olema peaks, ütles Nestor. Praegusel vanemahüvitiste süsteemil on tema hinnangul see häda, et summa, mis riigieelarvest läheb, on ühtpidi küllalt suur, kuid teistpidi jaotub vastavalt vanemate palgale ehk suurema osa sellest rahast saab väiksem osa lapsevanemaid.
Ott Lumi leidis, et praeguses raskes olukorras tuleks vanemahüvitiste kasvule piir peale panna ja välistada ei saa ka vanemahüvitise ülempiiri praegusest allapoole toomist.
Praeguseks oleme eelarve-kärbetega sellises seisus, kus ühtegi püha lehma ei peaks enam olema, nentis Lumi.
Riigikogu sotsiaalkomisjoni liige Taavi Rõivas kinnitas, et Reformierakond ei ole mingil juhul vanemahüvitise kärpimisega päri, kuna see mõjuks Eesti iibele laastavalt.
Nii vanemahüvitise kärpimise eestkõnelejaks olnud minister Urve Palo kui ka kolleeg Ott Lumi peaksid teadma, et vanemahüvitise ülempiir on seotud keskmise palgaga ja selle langedes langeb ka ülempiir, ütles Rõivas.
Märtsi lõpu seisuga oli maksimaalne vanemahüvitise summa keskmiselt 26 146 krooni, kokku oli sotsiaalkindlustus-amet maksnud umbes 17 000 inimesele vanemahüvitist pisut üle 171 miljoni krooni.
- Üksikasjad
Mirko Ojakivi
Viimasel rahast aina tühjeneva töötukassa nõukogu istungil käisid tööandjate esindajad lauale idee, mille radikaalseima lahenduse tagajärjel jääksid tulevikus kõik töötuskindlustushüvitise saajad ravikindlustuskaitseta.
Töötukassast hüvitisi saavatele inimestele tähendaks tööandjate idee elluviimine seda, et kui neil oleks asja arsti juurde, peaksid nad oma ravikulud ise tasuma. Praegu teeb seda nende eest töötukassa. Töötukassa nõukogu esimehe Harri Taliga sõnul käisid tööandjate esindajad esmaspäevasel töötukassa nõukogu istungil juba mitmendat korda lauale töötuskindlustushüvitise saajate ravikindlustusmaksete süsteemi muutmise idee.
Veidi leebemas sõnastuses esitasid tööandjad sama mõtte ka märtsis toimunud nõukogu istungil. Siis soovisid tööandajad, et tulevikus ei peaks töötukassa maksma töötuskindlustushüvitise saajate ravikindlustusmaksu mitte tööandjate sihtfondist, vaid töötajate töötuskindlustusmaksetest täituvast sihtfondist.
Taliga sõnul on mõlemad tööandjate ideed jaburad: nõukogu istungil ei toetanud nende ettepanekuid ei valitsuse ega ametiühingute esindajad. Sotsiaalminister Hanno Pevkur pidi seda ideed kuuldes lausa krambid saama, sest kui me üritame kokkuhoidu saavutada töötukassas, siis tegelikult jääb see raha puudu haigekassas, mille rahaline olukord on veelgi keerulisem, selgitas Taliga.
Riigikogu sotsiaaldemokraatide fraktsiooni juhi Eiki Nestori selgituse järgi peitub asja iva selles, et maksete kogumiseks on töötukassas moodustatud kaks sihtfondi: ühte kogutakse raha tööandjatelt, teise töötajatelt. Praeguse töötukassa seaduse kohaselt makstakse kõik hüvitiste väljamaksmisega kaasnevad sotsiaalmaksukulud tööandjate sihtfondist.
Töötukassa nõukogu ei toetanud ettepanekut, et tulevikus kantaks sotsiaalmaksukulud töötajate sihtfondist. Selle asemel lepiti kokku, et töötuskindlustusmakse tõuseb 1. juunist tööandjate jaoks protsendini palgafondist ja töötajatele kahe protsendini palgast. Valitsus eile töötukassa nõukogu ettepanekut ei kinnitanud, ühe võimalusena on arutlusel idee, et lähitulevikus hakataks töötukassasse maksma veelgi enam: tööandjad 1,5 protsenti palgafondist ja töötajad kolm protsenti palgast.
Tööandjate keskliidu juhataja Tarmo Kriisi sõnul on tööandjad tõesti esitanud ettepaneku vähendada ka töötukassa väljamaksete koormust. Kuid oleme ka teisi ettepanekuid esitanud, aga nendest on veel vara rääkida, lisas Kriis.
Kui tööandjatel õnnestuks oma sihtfondist tehtavad väljamaksed töötajate sihtfondi suruda, poleks tööandjate sihtfondist tehtavad väljamaksed nii suured kui praegu ja nad saaksid taotleda väiksemat maksekoormust. Ravikindlustusmaksetest loobumine annaks töötukassale kokkuhoidu u 8090 miljonit krooni.
Harri Taliga sõnul võivad töötuskindlustushüvitise saajad siiski rahulikud olla, sest praegu ei toeta tööandjate ideed ei ametiühingud ega ka valitsuse esindajad.
Valitsus soovib hüvitised üle vaadata
**Eilsel valitsuse pressikonverentsil põhjendas sotsiaalminister Hanno Pevkur valitsuse otsust mitte kinnitada töötukassa nõukogu väljapakutud töötuskindlustusmakse uusi määrasid sellega, et maksetõus ei tagaks töötukassa jätkusuutlikkust.
**Nii andiski valitsus ametiühingutele ja tööandjatele töötuskindlustusmakse määrade ja hüvitiste kohta uute ettepanekute tegemiseks nädala lisaaega.
**Siiski ei tähenda see Pevkuri sõnul, et maks võiks tõusta üle kolme protsendi. Ettepaneku tagasilükkamise põhjuseks nimetas ta poolikut lahendust ja lisas, et valitsus soovib, et sotsiaalpartnerid vaataksid uue töölepinguseaduse jõustumisega rakenduvate hüvitiste ringi veel üle.
**Seni on nii valitsuse kui ka tööandjate esindajad avaldanud arvamust, et töötukassa saaks aastas säästa ligi pool miljardit krooni, kui esimesed väljamaksed isikutele, kes lahkuvad töölt omal soovil, lükataks 2013. aastasse. Ametiühingud pole nõus hüvitisi muutma. Ametiühingute juht Harri Taliga on pakkunud, et pigem võiks tõsta töötuskindlustusmakset 3,7 protsendini, praegu on piir kolm protsenti.
- Üksikasjad
Agnes Ojala
Kohustuslikus korras väljaloositud pensionifondi vahetab välja neli viiendikku noortest.
1983. aastal või hiljem sündinuil ei ole valikut, kas II pensionisambaga liituda või mitte. Kui noor tööleasuja endale ise fondi ei vali, määrab selle riik loosiga. Et nii võib saada vaid konservatiivse fondi, jätavad värsked pensionikogujad loosifondi sageli maha.
Pensionikeskuse andmeil on sammaste süsteemi käivitumise algusest pensionifond loosiga määratud 15 000 kogujale, neist 12 000 on otsustanud siiski mõne teise fondi kasuks.
Kuna loositud fondi saanud inimestel on umbes 40 aastat pensionini, siis on nad mõistnud, et tasub võtta suuremat riski suurema tootluse nimel, põhjendas fondivahetust ERGO Kindlustuse pensionitoodete müügijuht Taave Lips.
Vaadatakse tootlust
Tema sõnu kinnitas Swedbanki pressiesindaja Kristi Künnapas: Kuna noortel on pensionikontode seis enamasti null või on seal väike hulk raha, siis tugineb fondide vahetamine pigem tootlusele ja vähem arvestatakse muid faktoreid.
Hoopis teistsuguse põhjuse tõi esile LHV Varahalduse juht Mihkel Oja, kelle sõnul on peamine fondivahetuse motiiv siiski klientide lojaalsus kodupangale. Meil on seitsmest konservatiivsest fondist kaks ja me saame alguses teistest rohkem loosikliente. Üldine tendents aga on see, et 90 protsenti neist läheb üle fondi, mida kodupanga teller neile soovitab.
Et 80 protsenti turuosast on Swedbanki ja SEB käes, siis üldi-selt lähevad nad sinna, täpsustas Oja. Tema hinnangul on kurb, et liiga väikesele osale liitunud inimestest läheb nende samba käekäik korda ning pensionifondi kasuks otsustatakse selle järgi, kus on arvelduskonto ja krediitkaart.
Näiteks loositi Swedbanki konservatiivsesse fondi 2008. aastal 230 inimest, 448 noort ehk 38 protsenti kõigist selle aasta loosiga fondisaajaist tuli aga panka teiste teenusepakkujate juurest üle. Swedbank ise kaotas teistele 73 klienti.
Loosiga Swedbanki konservatiivse pensionifondi saanud Karoliina V. (21) suhtub oma pensioni kogumisse ükskõikselt. Kokkuvõttes ju vahet ei ole. Mulle ei meeldi üldse püsisuhe sambaga, olen seotud, sest sünniaasta järgi oli see kohustuslik, sõnas ta.
Noort pensionikogujat on tema enda sõnul ka SEB-sse üle meelitatud, kuid neiu ei pidanud muutusi vajalikuks.
Pensionifondi loos jagab kõikidele konservatiivsetele II samba pensionifondidele kliente võrdselt.
Pangad loosikliente veenda ei saa
Kui noor tööleasunu ei ole ise omale pensionifondi valinud ja riik talle selle loosib, ei ole fondi haldajal üldiselt võimalik teda oma fondide juurde jääma veenda.
Tehniliselt ei ole võimalik nende klientidega tegelda, sest me ei tea neist sisuliselt midagi, selgitas LHV Varahalduse juht Mihkel Oja.
Nii saavadki loosikogujad soovitusi enamasti kodupanka või muud teenusepakkujat külastades. ERGO on alati esimesel teenindussituatsioonil klienti informeerinud loositud fondist ja soovitanud fondi vahetada, sest leiame, et pikaaegsel kogumisel tasub eelistada pigem aktsiaid sisaldavaid, äkilisi fonde, rääkis ERGO Kindlustuse pensionitoodete müügijuht Taave Lips.
- Üksikasjad
Hanneli Rudi, reporter
Kuigi eksperdi hinnangul oli nn 13. palka omal ajal vaja vaid lihttöölistele, kes puhates kogu oma raha ära kulutasid ning tööle naastes söögirahata olid, maksti mitmetes riigiasutustes seda veel mullugi.
Avaliku teenistuse seadus lubab riigiametnikele maksta puhkusetoetust ja nii said mullu puhkama minnes lisapalka presidendi, õiguskantsleri ja riigikogu kantselei töötajad, kaitse-, põllumajanduse- ja keskkonnaministeeriumi ametnikud.
Kõige heldemad olid presidendi kantselei ja põllumajandusministeerium, kus puhkusetoetuseks maksti terve kuupalk. Riigikogu ja kaitseministeeriumi ametnikele maksti 80-protsendilist ning õiguskantsleri kantseleis 70-protsendilist puhkusetoetust.
Keskkonnaministeeriumis said vähemalt aasta tööl olnud ametnikud puhkama minnes poole kuupalga suurust lisatoetust.
Kaitseministeerium maksis tänavu ka
Tänavu maksti puhkusetoetust ainult kaitseministeeriumi töötajatele ning see summa oli 60 protsenti kogu palgast. Sedagi raha said ministeeriumi kinnitusel need, kes läksid puhkusele enne 16. märtsi. Kui palju neid ametnikke oli, ei õnnestunud Postimees.ee-l teada saada.
Tänapäeval pole 13. palka vaja
«Reaalne, sotsiaalsetest oludest tulenev vajadus 13. palga järele oli olemas ainult 90ndate alguses, kus lihttöö tegijad oma puhkusetasud enne puhkust kätte said, selle puhkuse ajal täiel määral ära kulutasid ja siis polnud puhkuselt naastes enam millegi eest süüa osta - siis pidi tööandja neid üle selle perioodi aitama,» ütles personalifirma CVO Group juhatuse liige Agu Vahuri Postimees.ee-le.
Vajadus puhkusetoetuse järele oli tema sõnul olemas vaid enne sisulist kommertspanganduse teket, kui keegi peale ärijuhtimise magistrite polnud kuulnudki sõnasid krediitkaart ja arvelduskrediit. «Täna ja praegu sisuline vajadus 13. palga järele puudub,» lisas ta.
Seaduslik võimalus kõrvalehiilimiseks
Riigiasutustes ja kohalikes omavalitsustes hakati Vahuri hinnangul nn 13. palka maksma selleks, et vargsi ametlikult kehtestatud palgatasemetest mööda hiilida.
«Riigieelarvelistes asutustes on tavapäraselt palgafond suurem palgakulust ning on vaja olla juriidiliselt korrektne, leidmaks vahendeid palgafondi väljamaksmiseks,» selgitas ta.
Õige otsus liiga hilja
Vaadates tänast olukorda tööturul, peab Vahuri puhkusetoetuse kaotamist õigeks otsuseks, kuigi seda tehti tema sõnul liiga hilja.
Tema hinnangul poleks lisatasu kaotamine eelmise aasta viimases kvartalis toonud kaasa ametnike lahkumise kasvu, sest tööjõu pakkumine ületas oluliselt nõudlust. «Seega on raha pool aastat sisuliselt «õhku makstud»,» leidis ta.
Omavalitsusametnikud kutsuvad üles raiskama
Riigiastuste 13. palgast veel suuremaks probleemiks peab ta aga seda, et mitmed sümboli tähendusega kohalike omavalitsuste ametnikud, nähes ette selle soodustuse kadumist, hakkasid otsima võimalust see palgalisa kohe täies ulatuses välja võtta.
«Näidates sellega üles hoolimatust riigi ja rahva suhtes ning lõhkudes ka teiste ametnike moraali,» toonitas ta.
Vahuri sõnul ei tule ka eraettevõttes põhiline kokkuhoid mitte ühe või teise palgakulu kärpest, vaid sellest, et hinnatakse töötajate igat sammu ja ettevõtte tegevus kohandatakse nii efektiivseks kui võimalik.
Aga end poliitilisteks liidriteks pidavad inimesed kipuvad personalifirma juhi hinnangul käituma hoopis vastupidi.
«Nagu teismelised poisikesed, kes ema kogutud talvevarusid sahvris hävitamas käivad, hoolimata sellest, mis homme toob ning seeläbi ka teisi ametnikke kutsuvad kulutama ja leidma olukordi, mis tagaks juriidiliselt korrektse võimaluse oma isikliku heaolu hetkeliseks parandamiseks,» tõi ta näite.
Vahuri lisas, et sellest on kodanikuna ja Eestist hooliva inimesena lihtsalt kahju.
13. palk paremini tööle ei pane
Vahuri sõnul on puhkusetoetuse maksmine harv nähtus ja seda tehakse riigiasutustes, kohalikes omavalitsustes ja mõnes suuremas ettevõttes, kus on tugev ametiühing.
Nendes ettevõtetes oli tööandjal kollektiivlepingu läbirääkimiste käigus odavam pakkuda 13. palka kui üldist palgatõusu teatud konkreetsel ajahetkel. «Hiljem pole olnud võimalik sellest lisatasust enam läbirääkimiste käigus loobuda,» tõdes ta.
Vahuri arvates puhkusetoetus paremini tööle ei motiveeri. Samas tagab see selle, et inimesed võtaksid puhkuse ja sellega kaasneva lisapalga välja enne töökohavahetust.
«Küll aga on 13. palgal demotiveeriv mõju, kui see kellegi isiklike soodustuste hulgast ära võetakse,» möönis ta.
Lehekülg 1410 / 1651