Artiklid
- Üksikasjad
Helve Toomla,
jurist
Kas tööandjat peab lapsepuhkuselt naasmisest teavitama? Kas tööandja võib suunata mind vana töökoha asemel tööle mujale või on see otsus ikka minu teha?
Kui tööle naastakse lapsehoolduspuhkuse avalduses äranäidatud ajal, tavaliselt lapse kolmeaastaseks saamisel, siis ei pruugi puhkuse lõppemisest eraldi teatada, see on tööandjal niigi teada. Kasutab aga töötaja õigust lõpetada lapsehoolduspuhkus enne kunagises puhkuseavalduses näidatud aega, on viisakas (seadus nõuab pooltelt viisakust!) sellest tööandjale nädal või paar ette teatada. Vahel on etteteatamise aeg näidatud töösisekorraeeskirjas või kollektiivlepingus, siis tuleb juhinduda seal näidatud ajast.
Ma ei saanud päris täpselt aru, mida küsija peab silmas töökoha all. Kui teist ametikohta ja teistsugust tööd, siis seda töölepingu tingimust tööandja ühepoolselt muuta ei saa. Kui aga teist töö tegemise asukohta, siis tuleks vaadata, kuidas töölepingus kokku on lepitud. On seal näiteks kirjas, et töö tegemise koht on tööandja asukohas Tallinnas, siis tuleb Tallinna piires ka tööd teha. Nii töötaja kui ka töö-andja peavad täitma töölepingus kokku lepitud tingimusi, ilma kokkuleppeta neid muuta ei saa.
Töötan logistikafirmas, mis kolib peatselt Harjumaale. Töölepingutes on töö tegemise kohana kirjas Tallinn. Kuidas peaksid käituma töötajad, kui neile see muudatus ei sobi? Kas töötajad, kellele firma uus asukoht ei sobi, peaksid ise omal soovil lahkuma? Või tekib siin koondamise olukord? Uue asukoha tõttu suurenevad paljudel kulutused tööle ja koju tagasi jõudmiseks, lisaks veel suur ajakulu.
Töölepingu tingimusi, sh töö tegemise kohta, on võimalik muuta poolte kokkuleppel. Kui töötaja on nõus edaspidi Harjumaal tööl käima, kirjutab ta töölepingu vastava punkti muudatusele alla ja sellega ongi kokkulepe sõlmitud. Töötaja, kes ei ole nõus Harjumaal töötama, peaks sellest tööandjale teatama. Töölepingu muudetud tingimusele ei tohiks sel juhul alla kirjutada. Selle töötaja suhtes tekib tööandjal koondamise olukord, sest töö lõpeb sellel tingimusel, mis töölepingus kokku oli lepitud töötamiseks Tallinnas. Samas ei saa töötaja ise enda koondamist nõuda. Juhul kui teda ei koondata, võib ta töölepingu lõpetada oma algatusel töölepinguseaduse § 82 alusel tööandjapoolse lepingutingimuste rikkumise tõttu, sest tööandja ei kindlusta teda enam tööga kokkulepitud kohas. Muidugi on igal töötajal alati õigus lõpetada tööleping ette-nähtud korras ka lihtsalt omal soovil, ilma põhjust näitamata.
Saada oma tööalane küsimus:
- Üksikasjad
Anu Ojasalu, Eesti töötukassa avalike suhete juht
Lugeja kirjutas oma e-kirjas toimetusele: Mind koondatakse alates 4. veebruarist. Asun kohe uuele töökohale. Kui aga juhtub, et uus tööandja leiab, et ma ei saa oma ülesannetega hakkama, kas siis saan sealt lahkudes ikkagi taotleda töötuskindlustushüvitist (seda, mis alguses taotlemata jäi)? KindlustusstaaÏ on mul piisav."
Kui inimene leiab pärast koondamist töökoha ja ta vabastatakse sealt katseaja ebarahuldavate tulemuste või tööle mittevastavuse tõttu, on tal õigus saada töötuskindlustushüvitist samamoodi, nagu oli see õigus koondamise korral. Ainult et nüüd on viimase töösuhte lõpetamise ja hüvitise taotlemise alus teine. Töötuskindlustus-hüvitist on õigus saada siis, kui töö kaotamise põhjuseks on koondamine, tähtajalise töö- või teenistussuhte lõppemine täht-aja möödumise tõttu, tööandja pankrot, tööandjapoolne lepingutingimuste rikkumine, asutuse likvideerimine, tööle mittevastavus, katseaja ebarahuldavad tulemused ja pikaajaline töö-võimetus.
- Üksikasjad
Mirko Ojakivi,
Kertu Kalmus
Maksuametil on õigus pankrotistunud firmast saamata jäänud makse nõuda töötajatelt.
Selle aasta teisel poolel jõustuva töölepinguseadusega võib tekkida olukord, kus maksuamet võib asuda pankrotistunud ettevõtte töötajalt välja nõudma tööandja poolt maksmata jäänud sotsiaal- ja tulumaksu.
Eesti Päevalehte konsulteerinud juristid väidavad, et kui praegune töölepinguseadus ütleb, et maksude tasumine on tööandja kohustus, siis uue seaduse jõustumisel asi muutub. Kõige täbaramasse olukorda võivad sattuda just pankrotti mineva ettevõtte töötajad.
Kui pankrotistuv äriühing on jätnud töötaja eest maksmata tööjõumaksud, annab uus seadus maksuametile õiguse nõuda maksuvõlg sisse töötajalt. Alles maksude tasumisel tekib töötajal õigus tsiviilkorras pankrotipesast raha kätte saada.
Teoreetiline oht
Seega saab riik pankrotti minevalt või läinud ettevõttelt oma raha kindlasti ja kulutusi tegemata kätte, lihtinimene vaadaku ise kuidas, hakkama saab, rääkis üks jurist Eesti Päevalehele.
Eesti maksumaksjate liidu juhatuse esimees ja Tartu ülikooli finantsõiguse dotsent Lasse Lehis möönis, et uue töölepinguseaduse paragrahvi 29 lõiget 7 grammatiliselt tõlgendades võib tõesti jõuda sellisele järeldusele. Siiski peab Lehis ohtu, et tööandja tasumata maksud jäävad töötajate kanda, pigem teoreetiliseks.
Eesti maksuseadused ei näe ette ühtki juhtu, kus töötaja võiks vastutada tööandja maksukohustuse eest. Igas maksuseaduses on väga selgelt kirjas, kes on maksu maksja ja kui seadusandja on soovinud panna kedagi vastutama teise isiku maksukohustuste eest, on see seaduses sõnaselgelt sätestatud, selgitas Lehis.
Küll annab uus töölepinguseadus Lehise hinnangul töötajale garantii, et kui töötaja on pidanud tasuma tööandja eest tööjõumakse, siis on töötajal õigus kulutused tagasi nõuda. Siiski arvas Lehis, et tõenäoliselt oleks mõistlikum kriitika saatel nii riigikogu heakskiidu saanud kui ka eile presidendi poolt välja kuulutatud uuest töölepinguseadustest sisutühi paragrahv välja võtta.
Oletan, et see säte on kirjutatud eelnõusse mõne välisriigi seadusest, kus kehtivad maksuõiguses teised reeglid või on tõlkimise käigus välismaa seaduse sättest valesti aru saadud. Igatahes praegu on see säte täiesti sisutu ja mingeid uusi kohustusi või riske töötajale kaasa ei too. Kui, siis ainult arusaamatusi ja segadust, selgitas Lehis.
Töölepinguseaduse ühe väljatöötaja, justiitsministeeriumi asekantsleri Urmas Volensi sõnul on uue töölepinguseaduse paragrahv 29 lõige 7 eesmärk tagada see, et kui tööandja jätab maksu või makse töötasust kinni pidamata ja selle maksab ära töötaja, saab ta nõuda tööandjalt hüvitist.
Maksuamet pole esialgu võtnud seisukohta, kuidas asuvad nemad uue seaduse jõustumisel seadusesätet kohaldama.
Vaher ei välista seaduse remonti
Riigikogu õiguskomisjoni esimehe Ken-Marti Vaheri sõnul kavatseb ta lähiajal tutvuda valitsuse seisukohaga, kas riigikogu peaks parandama uut töölepinguseadust.
Tegemist on kahtlemata väga mahuka seadusega ja selles on mõningaid mitmetitõlgendamise võimalusi. Kui valitsus peab õigusselguse tagamiseks vajalikuks juba vastuvõetud seadust muuta, siis see on võimalik, lisas Vaher.
Vaheri sõnul pole veel rakendamata seaduse muutmises midagi erakordset. On ka teine võimalus: tõlgenduse ühele või teisele mitmetitõlgendavusele annab kohus, lisas Vaher.
Praegune valitsus valmistas uut töölepinguseadust ette aastaid. Seda menetleti parlamendis samuti ligi pool aastat. Kuigi seadus võeti parlamendis vastu mullu detsembris ja eile kuulutas selle välja ka president, rakendub seadus vastavalt ametiühingute ja ettevõtjate kokkuleppele alles juulist.
Ilves: seadus sai vigane lohakuse tõttu
President Toomas Hendrik Ilves avaldas eile uut töölepinguseadust välja kuulutades lootust, et riigikogu parandab oma tehtud vea.
Vajadus uue töösuhteid reguleeriva seaduse järele on ilmne. Samal ajal on kahetsusväärne, et seaduse rakendussätete peatükis on mitmeid ebakõlasid, märkis Eesti riigipea Toomas Hendrik Ilves.
Kõige märkimisväärse näitena võib tuua sätte, millega muudetakse Seaduse süümevande andmise korra kohta 7. paragrahvi seega sätet, mille toime on 16 aastat tagasi lõppenud ja mille muutmine aastal 2009 võib põhjustada segadust, märkis riigipea.
See jätab mulje, et mitme ministeeriumi koostöös valminud seaduseelnõu koostamisel ja selle hilisemal menetlemisel riigikogus ei süvenetud vajalikul määral, mis ei suurenda lugupidamist ja usaldust seaduslooja vastu, ütles Ilves.
Toomas Hendrik Ilves avaldas lootust, et enne seaduse jõustumist 1. juulil teeb riigikogu seadusesse asjakohased muudatused ehk teisisõnu parandab oma praagi.
Ilves avaldas kahetsust, et peab riigipeana juhtima tähelepanu lohakusest tehtud vigadele, ehkki tema ülesanne on otsustada vaid seaduse põhiseadusega kooskõlas olemise üle.
- Üksikasjad
Anu Ojasalu,
Eesti töötukassa avalike suhete juht
Kindlustushüvitise taotlemiseks tuleb end töötuna arvele võtta ja avaldus esitada.
Töötuskindlustushüvitist on inimesel õigus saada siis, kui ta on töölt vabastatud koondamise, katseaja mitterahuldavate tulemuste või tähtajalise lepingu lõppemise tõttu. Liskas neile annavad hüvitise saamise õiguse veel mõned töösuhte lõpetamise alused (vt www.tootukassa.ee). Töötajad, kes lahkuvad töölt omal soovil, poolte kokkuleppel või omapoolsete eksimuste tõttu, ei saa töötuskindlustushüvitist. Samuti ei ole töötuskindlustus-hüvitist võimalik saada inimestel, kes ei maksa töötuskindlustusmakset: pensionäridel, üliõpilastel, juhatuse liikmetel jne. Oluline on seegi, et täis oleks töötuskindlustusstaaÏ, s.t et töötaja oleks viimase 36 kuu jooksul maksnud vähemalt 12 kuud töötuskindlustusmakset.
Et töötuskindlustushüvitist saada, on vaja pöörduda tööturuameti kohalikku osakonda, võtta end seal töötuna arvele ja esitada avaldus hüvitise taotlemiseks. Avalduse võib tööturu-ameti osakonda kaasa võtmiseks välja printida ka töötukassa kodulehelt. Kindlasti on vaja kaasa võtta ka isikut tõendav dokument (pass või ID-kaart), töö- või teenistussuhte lõppemise põhjust ja aega näitav dokument (tööraamat, tööleping vms), tööandja tõend, kus on kuude kaupa esile toodud viimasel kolmel töötatud kuul makstud tasu ja kinnipeetud töötuskindlustusmaksed.
Rahapäev kuu 10. päeval
Tööturuamet saadab avalduse töötukassale ja töötukassa teeb otsuse, kas teil on õigus hüvitisele, 14 päeva jooksul arvates avalduse esitamise päevast. Otsuse saate kätte tööturuameti piirkondlikust osakonnast.
Töötuskindlustuse suurus on esimesel sajal päeval 50% teie eelnevast üheksa kuu palgast, mille hulka ei loeta kolme viimast töötatud kuud. Alates 101. päevast on töötuskindlustushüvitise suurus 40% teie keskmisest palgast. Hüvitist hakatakse arvestama alates kaheksandast päevast pärast tööturuametile avalduse esitamist. Igakuine summa makstakse pangaarvele kalendrikuu 10. kuupäevaks. Kui kaua inimene töötuskindlustushüvitist saab, sõltub kogunenud töötuskindlustusstaaÏist. Hea on teada, et hüvitise saamise ajaks jääb inimesele alles ka ravikindlustus, mis kehtib veel kaks kuud pärast töötuskindlustushüvitise maksmise aja lõppemist.
Kui lähete tööle enne, kui teie hüvitise maksmise aeg läbi saab, kuid jääte 12 kuu jooksul uuesti tööta, on teil ikka õigus hüvitisele, sõltumata sellest, kui kaua vahepeal töötasite. Hüvitist on võimalik saada päevade eest, mis jäid eelmisel töötuse ajal kasutamata.
Info ja blanketid on Eesti töötukassa koduleheküljel
www.tootukassa.ee
Maksmise aeg
Töötuskindlustushüvitise kestus
sõltub kindlustusstaaÏist:
kindlustusstaaÏi vähem kui 56 kuud hüvitis 180 kalendripäevaks;
kindlustusstaaÏi 56-110 kuud hüvitis 270 kalendripäevaks;
kindlustusstaaÏi 111 kuud või enam hüvitis 360 kalendripäevaks.
Kui te jõuate sel ajal riikliku vanaduspensioni ikka, määratakse teile töötuskindlustushüvitis kuni vanaduspensioni ikka jõudmise kuupäevani.
Allikas: www.tootukassa.ee
- Üksikasjad
Nii uue töölepingu seaduse vastased kui ka pooldajad on üldiselt nõustunud, et kehtiv seadus ja tööturg on lahku kasvanud. Põhjuseks on peamiselt see, et praeguse, 1992. aastal vastu võetud seaduse aluseks oli eelkõige sotsialistlik majandusmudel suurte tootmisettevõtete ning staatilise tööturu ja töösuhetega. On selge, et nüüd, kui enamikus ettevõtetes on alla kümne töötaja, ei saa selline töösuhete korraldus toimida.
Ajakirjanduses on räägitud konkreetsetest muudatustest, ent märksa vähem tähelepanu on pälvinud põhimõtted, mis on uue seaduse aluseks. Need aga ei ole kellegi meelevaldne valik, vaid tulenevad meie õiguskorra arengust.
Olemuselt on tööleping tavaline võlaõiguslik leping, milles pooled lepivad kokku õigused ja kohustused. Kuid erinevalt paljudest muudest võlaõiguslikest lepingutest ei ole pooled siin võrdsed (sarnane on olukord näiteks üürilepingu puhul). Tagamaks läbirääkimistel tasakaalu ja nõrgema lepingupoole kaitset, on vaja mõningast riigi sekkumist.
Järeleproovitud põhimõtted
Kehtiv seadus püüab töötaja kaitset tagada sellega, et kirjutab enamiku lepingutingimusi ette nii, et pooled ei saa muul moel kokku leppida või võimaldab kokkuleppevabadust väga piiratult. Uus seadus lähtub põhimõttest, et seadus peab töötajat kaitsma selles ulatuses, milles ta ei suuda end oma nõrgema positsiooni tõttu kehtestada. Muus osas kehtib lepinguvabadus, st lepinguosalised peavad saama kokku leppida piiranguteta. Nii rõhutab uus seadus kokkuleppevabadust kui põhiseaduslikku õigust, taganemata sealjuures põhimõttest, et ka töötaja peab olema kaitstud.
Töölepingu võlaõigusliku olemuse tõttu on uue seaduse lähetepunktiks lepinguõiguse üldpõhimõtted. Need on kehtinud üle kuue aasta ning toiminud igati usaldusväärselt. Kuna uue seaduse mõisted on osa terviklikust lepinguõigusest, siis üleminek lepinguõiguse põhimõtetele annab selge aluse ka tööõiguslike küsimuste lahendamisele (mh sellega, et võimaldab arvesse võtta kohtupraktikat).
Loomulikult on vaja kohanemisaega inimestele, kes pole varem lepinguõigusega kokku puutunud kuid see on vältimatu iga uue seaduse puhul.
Uued mõisted
Kriitikute hinnangul sisaldavat uus seadus ebamääraseid mõisteid: mõistlik aeg, mõjuv põhjus jms. Samuti jäävat seaduse eesmärk kohati arusaamatuks seetõttu, et osa sätteid on formuleeritud eeldustena. Sellel on kindel eesmärk.
Esiteks. Kuna töösuhted on väga erinevad, siis ei saa seadusega ette öelda, et iga töösuhte puhul tuleb järgida ühtesid ja samu tähtaegu ja hüvitist tuleb maksta just teatud suuruses. Selle asemel räägitakse mõistlikust ajast, mõistlikust hüvitisest ja antakse muud sarnased kriteeriumid, mille abil pooled saavad ise hinnata, mis ajast või summast jutt käib. Seejuures seab piirid siiski mõistlikkuse põhimõte: mõistlik on üksnes see, mida kiidaksid heaks samas olukorras heas usus tegutsevad isikud. Tänu sellele saavad ka töövaidlusorganid arvestada iga juhtumi asjaolusid ning teha kõige õiglasema otsuse, mitte takerduda piirmääradesse, mis ei saa kunagi võtta ammendavalt arvesse kõikide töösuhete eripära.
Teiseks. Uus seadus lähtub ideest, et töötajat saab imperatiivsete normide asemel kaitsta ka muude vahenditega, näiteks pöörates tõendamiskoormuse töötaja kasuks. See on vajalik eelkõige juhul, kui kokkulepet pole sõlmitud või pole see üheselt tõlgendatav. Sellistes olukordades loetakse, et pooled on kokku leppinud tingimustel, mis a) tagavad töötajale seadusandja silmis vajaliku vähima kaitse, kuid võtavad arvesse ka teise poole huve, ja b) sätestatakse seaduses eeldustena. Nii eeldataksegi, et tööleping sõlmitakse tähtajatult, tööandja tegevuskohaks on koht, mis on töösuhtega kõige rohkem seotud jms. Teisalt on sel moel tagatud paindlikkus, sest tööandjal on võimalik tõendada ka vastupidist. Tänu seaduses sisalduvatele eeldustele ongi edaspidi võimalik, et tööandja ja töötaja lepivad kokku vaid tööülesannete sisus ning ülejäänud töölepingu tingimused tulenevad vaikivalt seadusest.
Kokkuvõtteks. Kuna uue töölepingu seaduse aluseks on tänapäevane lähenemine töösuhetele, siis on eksiarusaamad kerged tekkima, kui lugeda uue seaduse üksikuid sätteid läbi vana seaduse prisma. Kui aga vaadata uut seadust vahetult, st lepinguõiguslikust aspektist, siis selgub, et polegi põhjust vana taga nutma jääda: töötajate õigused on endiselt kaitstud, ehkki teiste vahenditega.
Kaija Riismaa
Justiitsministeeriumi nõunik
Lehekülg 1449 / 1650