Artiklid
- Üksikasjad
Alates tänasest, 4. märtsist on Tööinspektsiooni kodulehel www.ti.ee võimalik kõigil kontoritöötajatel hinnata oma töökeskkonna terviseriske, kasutades selleks Eesti töötervishoiu spetsialistide poolt loodud internetipõhist tarkvara nimega OTT (ohutu tööelu tarkvara).
Sotsiaalministeeriumi ja Tööinspektsiooni koostöös valminud online-töövahendi avalik testversioon on loodud selleks, et muuta igas kontoris kohustusliku töökeskkonna riskianalüüsi läbiviimine võimalikult mugavaks ja lihtsaks. Juhendeid, enesehindamise küsimustikke ja riskikalkulaatoreid sisaldav tarkvara annab nii tööandjatele kui töötajatele ülevaate, millised ohutegurid võivad peituda nende igapäevases tööruumis.
OTTi kasutades on nüüd ettevõtetel võimalik teha kontori töökeskkonna riskianalüüs tasuta tarkvara abil, mis ei nõua mingeid erioskusi, vaid lihtsalt veidi süvenemist, kommenteerib tööelu arengu osakonna peaspetsialisti Mari Tupits, lisades et valminud tarkvara on oluline, sest paljudes ettevõtetes on kohustuslik töökeskkonna riskianalüüs siiani tegemata.
Samas näitab mitmete Eesti ettevõtjate senine kogemus, et riskianalüüsi läbiviimine omab nii tööandja kui töövõtja jaoks ühest positiivset mõju. Paraneb töötajate füüsiline tervis, suureneb rõõm tehtavast tööst ning vähemtähtis pole ka tõsiasi, et stressivabas keskkonnas tehtav töö on märkimisväärselt tulemuslikum.
Alates tänasest oodatakse kõiki ettevõtjaid kasutama OTTi oma kontoris riskianalüüsi läbiviimisel. Ettevõtjate ja kontoritöötajate kommentaarid ning tagasiside ohutu tööelu tarkvara kontoritöö testversiooni kasutamise kohta on teretulnud e-maili aadressil .
Tarkvara valmimist on rahastanud Euroopa Sotsiaalfond. Tarkvara kasutamise turvalisus on kontrollitud ning selle abil läbiviidud riskianalüüsi tulemused on nähtavad ainult kasutajale.
Tarkvaraga saab tutvuda /ott/
Lisainfo:
Mari Tupits
Peaspetsialist
Tööelu arengu osakond
Telefon: 626 9198
E-mail:
Heidi Vilu
Teabeosakonna juhataja
Tööinspektsioon
E-mail:
- Üksikasjad
Agne Narusk
Wendy Holdeni bestselleris Full Monty sätib auväärt keskealine majaomanik igal hommikul lipsu kaela, võtab portfelli näppu, suudleb naist ja läheb pargipingile pilvi vaatlema.
Keskpäeval harutab võileiva paberist välja ja vaatab kella: töölt kojuminekuni on jäänud neli tundi.
Kui see Inglismaa teraspealinna kurbus samanimelise filmi kaudu Eestisse jõudis, kõkutati siinmail mõnuga naerda. Miks ka mitte, esimene suur Nõukogude aja järgne koondamislaine oli üle elatud ning elu läks ülesmäge. Nüüd seisab kalendris 2009 ja ma palun ärge naerge tunnen üht eesti meest, kes igal hommikul ajab habet, topib lapsed autosse ja viib kooli ning sõidab linnast välja metsa sülearvutist tööportaale kammima. Et jumala eest leida enne, kui sugulased teada saavad, uus töökoht. 34-aastane tehnikaülikooli magistrikraadiga mees oli seni töötanud puidufirmas projektijuhina. Palk oli hea, lips kohustuslik ning staatus omade seas üle keskmise.
Hea haridusega ja edukatest, seni valdavalt juhi või spetsialistina töötanud inimestest on saanud tööturul jõudsalt kasvav varjatud riskirühm seda kinnitas hiljuti vestluses ka tööturuameti peadirektor Tiina Ormisson. Keegi ei tea, kui palju neid tegelikult on. Harva pöörduvad nad tööst ilma jäänuna tööturuametisse, sest arrogantsi pole koondamisteade enamasti vähendanud.
On nemad, töötud ja mina, kes praegu olude sunnil veidike ringi vaatab. On üldteada tõde, et tööturuameti stendidel ripub üliharva samaväärseid pakkumisi senisele projekti-, valdkonna-, osakonna-, töögrupi-, turundus- või keskastmejuhile. Nagu seegi, et viis aastat Tartus või Cambridgeis õppinule pole pakkuda tööturukoolitust, mis arvestaks tema olemasolevaid oskusi-teadmisi. Tõsi, mõni finantsdivisjoni juht õpib pottsepaks ja elab õnnelikult oma kätetööst rõõmu tundes elu lõpuni. Igaüks pole nii kardinaalseks elumuutuseks valmis. Ja miks peakski?
Ärge jääge salatöötuks
Ka riigil tuleb odavam mitte ümber õpetada, vaid täiendusõpet pakkuda. Kui eelmisel nädalal küsis Eesti Päevaleht vastselt sotsiaalministrilt, kas mitte ka kõrgkoolid ei peaks kiiremini reageerima tekkinud olukorrale tööturul ja rakendama uusi õppesuundi, vastas Hanno Pevkur: Kõrgkoolide juures toimub ikka teadustegevus. Kõrghariduse omandamine ei ole see, mis kiiresti ree peale aitaks. (EPL, 26.2) Sama möönab tänases lehes tööturuameti peadirektor Tiina Ormisson: tööturuamet ei saa anda inimestele teist kõrgharidust.
Ei saa tõesti ja ausalt öeldes pole tulnud pähegi seda eeldada ja oodata. Mis aga takistab riigil pakkumast näiteks kõrgharidusega võõrfiloloogile kursust FIE raamatupidamise alustest? Või eesti filoloogile ülikooli juures 30-tunnist korrektuurikursust, et ta saaks juba olemasolevaid teadmisi praktiliste oskustega täiendada ning need üheskoos käiku lasta näiteks ampoonisiltide tõlkeid või lõputöid parandades? Miks ei võiks bioloogist ehitusobjekti juhile pakkuda näiteks ettevõtluse aluste kursust? Või teha neile, kellel omal ajal jäi ülikoolis pedagoogi kutseaasta läbimata või lõpetamata, uuesti õpetajaõppesse astumine võimalikult lihtsaks?
See, et kõrgkoolidest tulevad tööturule enamasti hea hariduse, kuid praktiliste oskusteta inimesed, kes lugematutes büroodes askeldavad, on piisav põhjus, miks tööturukoolitusse praeguses olukorras oma panus anda. Nagu seegi, et avalike suhete juhist keevitaja koolitamine läheb lõppkokkuvõttes mitu korda rohkem maksma kui tema teadmistepagasile pisikese nükke lisamine, mis aitaks tal uue suuna leida.
Kasutamata võimalusi tööturukoolituse ülesehitamiseks, mis tõesti inimesi aitaks, jagub. Tuleb vaid koostööd teha ning alustuseks näiteks välja uurida, miks meil on täitmata 500 keevitajakohta, kuid keegi keevitajaks õppida ei taha. Mina näiteks juba tean vastust. Ja see pole töötud ei taha tööd teha. Seni aga palun ärge minge hommikuti tööle.
Tehke parem nii, nagu tegid mehed Sheffieldi linnas: saage kokku ja võtke midagi koos ette, sest ennegi on igapäevastest vestlustest edasiviivaid ideid koorunud. Püksid jätke jalga et pea püsiks jahe, peavad jalad olema soojas.
- Üksikasjad
Kaire Uusen
Kuigi juulist jõustuv seadus lubab ka omal soovil lahkujale töötuskindlustushüvitist maksta, soovivad tööandjad selle punkti raskete aegade tõttu kõrvale heita.
Täna suunduvadki tööandjate esindajad oma ettepanekutega valitsuse jutule. Tööandjate keskliidu volikogu juhi Enn Veskimägi sõnul ei taha nad uut töölepinguseadust ümber teha, kuid ei pea lihtsalt õigeks vabatahtlikult töölt lahkumise katmist hüvitisega.
«Pakume välja selle edasilükkamist paariks aastaks ehk seniks, kuni uuesti kosume. Praegu, kus töötute hulk on kriisi tõttu nii suur, ei pea me õigeks, et vabatahtlikult lahkujad peaksid saama hüvitist,» selgitas Veskimägi.
Ometi võib tööturuametis tunglevas rahvamassis leida palju just vene keelt kõnelevaid inimesi, kes kirjutasid ise lahkumisavalduse tööandja nõudel. Muidu oleks vabastamiseks mõni teine põhjus leitud. Uus seadus päästaks sellised inimesed raskustesse sattumisest.
Samuti teatasid ettevõtjad, et ei saa kohe leppida töötukassa väljakäidud maksumäära tõusuga. Praegu läheb töötukassasse hüvitiste maksmiseks inimese palgast 0,6, tööandja maksab lisaks 0,3 protsenti töötaja brutopalgast.
Kui veel sügisel otsustas valitsus, et selle aasta 1. juulist tõusevad maksumäärad vastavalt 1 ja 0,5 protsendini, siis kehvemaks läinud majandusseis ja koondamislained nõuavad töötukassa sõnul maksumäära tõstmist vastavalt 2 ja 1 protsendile.
«Meie arvutused näitavad, et see kataks kohustused, kuid seadus peaks jõustuma juba
1. juulist. Hiljem seda tehes nendest summadest enam ei jätku,» tõdes töötukassa juht Meelis Paavel.
Veskimägi väitel on maksumäärade puhul aluseks võetud viimaste kuude näitajad, mis aga ei pruugi ehk edasi nii hullud olla. Tööandjate seisukohaga nõustusid kõik küsitletud suuremad ja väiksemad ettevõtjad.
Ametiühingute keskliidu juhi Harri Taliga sõnul on aga töötuskindlustusmakse tõus vältimatu. «Maksumäära tõstmine on karm tõsiasi, millega tuleb leppida,» ütles Taliga, kelle sõnul ei ole tööandjate soovid reaalsed.
«Tööandjad võtaks välja ühe sätte ja arvavad, et siis on asi klaar. Vabatahtlikult või poolte leppel töölt äramineku kompenseerimise väljavõtmine seadusest ei lahenda aga ühtegi probleemi,» rõhutas Taliga.
Kui maksemäär jätta tõstmata, pole Taliga sõnul edaspidi võimalik enam kulusid katta. Seega tuleks kogu töölepinguseadus ümber teha.
«See, et praegu on töötukassa reservid ainult kolm miljardit krooni, on just tööandjate süü, kes juba mitu aastat rääkisid, et vähendame töötukassa makseid,» ütles Taliga. «See on tööandjate keskliidu lühinägelik poliitika, mille vilju me täna maitseme.»
Tema sõnul on ametiühingute seisukoht kindel: kui tööandjad tahaks loobuda osast uues seaduses sätestatud reeglitest, siis peavad nad loobuma ka seadusega neile antud hüvedest ehk väiksematest koondamistasudest. «Siis tuleb kõik nullida ja jääb praegune süsteem,» märkis Taliga.
Sotsiaalministeeriumi avalike suhete juht Anneli Berends tõdes, et maksumäärade protsentide muutmine eeldab igal juhul tööandjate ja töötajate kokkulepet. «Kas kokkuleppele jõutakse, näitab aeg ja aprilli alguses toimuv töötukassa nõukogu,» rõhutas ta.
Berendsi sõnul tähendab ka töölepinguseaduse rakendussätete jõustamise võimalik edasilükkamine või muutmine kolmepoolsete läbirääkimiste taasavamist. Seni pole valitsus veel seda arutanud.
«Kui töötukassa või tööturu osapooled vastava ettepaneku valitsusele teevad, siis valitsus seda ka arutab,» märkis Berends. Värske sotsiaalminister Hanno Pevkur tõdes hiljuti meedias, et ei ütle maksutõusu kohta «jah» ega «ei». «Ma pigem ei tõstaks makse, aga lõpliku otsuse teen siis, kui näen töötukassa reservide analüüsi,» lausus Pevkur.
Kommentaar
Kersti Kraas
Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsiooni (EVEA) tegevjuht:
Me ei pea mõistlikuks, et ise ära minejad peaksid saama hüvitist. Sissetulek tuleks tagada neile, keda koondatakse. Mitte mingil moel aga ei tohiks tõsta makse.
Aprillist pannakse ettevõtetele peale haigushüvitise maksmine. Sellest tuleb isegi väga suur koormis. Kui nüüd kasvab veel ka töötuskindlustusmakse määr, siis ennustan, et tööandjad ei tule toime ja riigi tulubaas väheneb.
Niiviisi ei ole võimalik ettevõtjalt sadat nahka võtta. Ühelt poolt tuleb Reformierakond välja valimiste seitsme sammuga, kus on madalad maksud ja odav elekter. Teise käega aga pannakse otsa oli ju elektrihinna tõus, mis puudutab meid kõiki.
Ettevõtjatele toob ka väike maksutõus kaasa palju probleeme. Nii avalik kui varjatud maksutõus on nii tugev, et ma ei saa meie valitsusest aru. Nad ei kuulagi meid, ei pea diskussiooni. Umbes nii, et las koerad hauguvad, karavan läheb edasi.
Anu Hallik
BLRT kommunikatsioonidirektor:
Ettevõtja ja ettevõtluskeskkonna seisukohalt on seda parem, mida vähem makse ja lihtsam maksusüsteem. Üldine praktika maksudega peaks olema nii, et majanduse tõusufaasis tõstetakse makse majanduse jahutamiseks ning langusfaasis alandatakse, et majandust elavdada.
Praegu vähendab ekspordi konkurentsivõimet veel asjaolu, et ümberkaudsete riikide valuutad on märkimisväärselt odavnenud ja seega on Eesti kui euroga seotud keskkond tootmiseks päris kallis koht.
Iga lisakulu kas siis maksudena (haiguspäevade hüvitamine tööandja poolt) või näiteks energiahinna tõusuna muudab Eesti eksportiva tootmise vähem konkurentsivõimeliseks. Eestil on aga vaja just konkurentsivõimelisi eksportööre.
- Üksikasjad
Agne Narusk
Ülikooliharidusega töötu teadmiste ja oskustega haakuvad üksikud tööturukoolitused.
Mare (nimi intervjuu andja palvel muudetud) koondati rahvusvahelise organisatsiooni Tallinna esindusest pea kaks aastat tagasi. Päeva, mil ta esimest korda sisenes tööturuameti uksest, mäletab naine hästi 1. august 2007. Järjekordi siis veel polnud.
Sellest ajast peale käis Mare iga kuu tööturuametis, et anda vaikides allkiri vaikides ulatatud tööotsimiskavale olukord muu-tusteta. Iga kuu, kokkulepitud päeval seisan ära pika järjekorra ja annan ametnikule allkirja, nagu kriminaalhooldusel olija. Minu nimega kaust, kuhu lisatakse alati uus allkirjaga paber, on kasvanud juba päris kopsakaks toimikuks, räägib ta. Miks? Algul seepärast, et sain töötuskindlustushüvitist, nüüd seetõttu, et nii säilib töötul ravikindlustus.
Vaikus kahel pool lauda kestis terve aasta. Siis läks juhtumikorraldaja suvepuhkusele ning tulutust tööotsimisest ja kandideerimistest väsinud naine otsustas asemikult küsida koolitusvõimaluste kohta. Üllatunud konsultant saatis saksa filoloogi haridusega naise karjäärinõustaja jutule. Viimane möönis: jah, teie olukord on raske. Kiitis naise vaprust otsida tööd tööportaalide kaudu. Ja soovitas siis klienditeenindaja koolitust (sest keevitajaks Mare õppida ei tahtnud). Saime mõlemad aru, et see on rohkem teraapia eest, nendib Mare. Aga karjäärinõustaja reklaamlause 90 protsenti lõpetajatest saavad tavaliselt töökoha ning kursuse raames pakutav 40 tundi vene ja inglise keele õpet said otsustavaks. Ülejäänu võtab ta kokku sõnadega: See, mida seal õpetati, kuulub enesest mõistetavalt hea lastetoa juurde. Ei teadnud, kas nutta või naerda. Õppeekskursioon telefoniteeninduse kõnekeskusesse oli ehmatav. Sain aru, et olen täiesti vales kohas, nentis Mare.
Rääkisin oma juhtumikorraldajaga sellest. Tema vastas: aga mina teid ju klienditeenindaja koolitusele ei suunanud, ise läksite, lõpetab Mare teema.
Mida päev edasi, seda vähem julges ta midagi küsida juhtumikorraldajalt ka ju inimene ja oma suure töökoormusega kimpus. Lõpuks leidis internetist giidikoolituse pakkuja see oli midagi, millega võiks võõrfiloloog leiba teenida. Leidis sellegi sätte, mis lubab erandkorras tööturuametil koolitust tellida ka üksikutele huvilistele, ja täitis avalduse. Koolituseni oli aega kolm ja pool nädalat. Vaatame, kuidas sellega on, sellele tehakse riigihange, helistage kuu lõpus, selgitas konsultant.
Pärast kuut tühja telefonikõnet laadis ei, ma ei tea, kuidas sellega on, helistage teisel numbril, meieni pole see jõudnud, helistage teisel numbril, helistage neile, kes riigihanget teevad algas giidikoolitus peale ilma Mareta.
Epiloog
Tööturuameti Tallinna ja Harjumaa osakond vastab 5. veebruaril dokumendis 4.1/5751 Mare kirjalikule järelepärimisele kokkuvõtvalt nii: giidina töötamiseks tuleb läbi teha atesteerimine. Eksamiküsimused, esseede teemad, avalduse formular jne on vabalt kättesaadavad giidide ühingu koduleheküljel. Seega saab õppida iseseisvalt ja pole vajalik giidikoolitus, et atesteeritud giidina tööle asuda. Kui praegu koolitusele minna, ei leiaks giidina tööd niikuinii, seisab vastuskirjas.
Mare aga läks ja laenas sõb-ralt 3500 krooni kooliraha ning loodab juba sel suvel õppinud ja atesteeritud giidina turiste abistada.
Töötutele koolituse kinkekaardid
Kui sotsiaalministeeriumi tööturu osakonna ette valmistatav kupongikoolituse idee leiab heakskiidu, võib registreeritud töötu nn kinkekaardi alusel valida ise endale vajaliku koolituse.
Praegu ei võeta töötuna arvel olijaid töötavatele ja tööotsijatele mõeldud kursustele isegi siis, kui seal leidub vabu kohti. Kui kupongikoolitus käiku läheb, see vahe kaob. Inimese jaoks tähendab see, et ta ei pea enam oma staatuse pärast muretsema ning võib valida just selle kooli ja eriala, mis on tema eduka toimetuleku eelduseks, ütles tööturu osakonna juhataja Thor-Sten Vertmann. Tema hinnangul peaks eurorahale toetuv katseprojekt valmis saama sügiseks.
Kommentaar
Tiina Ormisson
tööturuameti peadirektor
Tööturukoolitusel on kaks suunda: koolitada inimesi sinna, kuhu on tegelikult töötajaid vaja, ning üldkompetentse andev koolitus väga mahukatele riskigruppidele, nt riigikeelekoolitus muukeelsetele töötutele. Me ei saa anda inimestele teist kõrgharidust, anname vajaliku annuse praktilisi oskusi, et ta saaks n-ö tagasi ree peale, et siis ise edasi liikuda. Ajal, mil Mare töötuks jäi, valitses tööturul pigem tööjõu puudus. Tema haridust ja tööandjate vajadusi arvestades oli väga suur tõenäosus, et ta leiab kiiresti uue töökoha. Seetõttu soovitati tal lisaks tööturuametis pakutavatele töökohtadele kasutada ka kõiki teisi võimalikke tööotsingu portaale.
Kui selgus, et olemasolevatele võimalustele vaatamata Mare siiski ei suutnud rakendust leida, pakuti talle koolitust, mille vajalikkuses veenduti koos karjäärinõustajaga.
Nõustamise käigus selgitati ka tulevase töö sisu ja nii jääb arusaamatuks, miks ta pärast koolitust töölemineku kasuks ei otsustanud.
- Üksikasjad
Jan Jõgis-Laats
Juulist peaksid paljud kommunaalteenuste firmad jagama öise vahetuse kaheks.
Kaubandus-tööstuskoda tegi läinud nädalal sotsiaalministeeriumile ettepaneku muuta juulist jõustuvas uues töölepinguseaduses öötööle sätestatud piirangut, mis ei luba tervishoiusektorile tehtud erandeid välja arvates töötada öösel ühes vahetuses kauem kui kaheksa tundi.
Kaubandus-tööstuskoja poliitikakujundamis- ja õigusosakonna juhataja Mait Paltsi sõnul ei soovi ettevõtjad midagi erakorralist, vaid praeguse praktika jätkumist, kus tööinspektsiooni nõusolekul on lubatud kuni 24-tunnised vahetused. Kindlasti mõjutaks see suuremaid võrgustikuettevõtteid gaasi-, elektri-, vee- ja soojafirmasid, kelle süsteemid on käigus 24 tundi ja kes peavad ka töötajaid sel ajal tööl hoidma, hindas Palts seadusemuudatuse mõju.
Arutelu on vähemalt osaliselt tingitud asjaolust, et aasta alguses pöördusid ses küsimuses sotsiaalministeeriumi poole erandi taotlusega laevaomanike liit, Eesti Raudtee ja Securitas Eesti. Seejärel saatis ministeerium sotsiaalpartneritele kirja, milles palus nii tööandjate kui ka ametiühingute hinnangut sellele, kas ja kuidas kehtestada erisusi öötööle seadusega sätestatud piirangutes. Ministeeriumi pressiesindaja sõnul on kaubanduskoja ettepanek erandite laiendamise kohta seni ainuke kirjale laekunud vastus.
Vastuolus eurodirektiiviga
Ametiühingute keskliidu juht Harri Taliga tõdes, et tööandjate esindajad mullu kevadel uue seaduse üle käinud kõnelustel öötöö piirangu kohta küsimust ei tõstatanud. Taliga sõnul ei ole praegune öötööd lubav seadus kooskõlas euroliidu direktiiviga ja uus seadus kaotaks selle vastuolu.
Ka öötöö piirangu puhul annab [uus] seadus tegelikult võimaluse jätkata tööd 12-tunniste vahetustega, kuid seejuures ei tohi päeva keskmine töötundide arv 24 tunni kohta öö-päevas ületada kaheksat tundi, rääkis Taliga. On palju asju, mida töökorralduses saaks paika panna kollektiivlepingutega selleks on vaja vaid soovi kokku leppida, lisas ta.
Lehekülg 1436 / 1651