Artiklid
- Üksikasjad
«Kuidas saada puhkust, kui pean ametit, kus tööd on eriti palju just suvel ja puhkamiseks võimalust pole, pigem venivad tööpäevad tavapärasest pikemakski? Tööandja teeb küll aasta alguses mingeid puhkusegraafikuid, ent neist ei ole mitte kunagi tegelikkuses kinni peetud. Millised kohustused on tööandjal töötajatele puhkuse tagamiseks ning millised õigused töötajal puhkuse välja võtmiseks?» uurib lugeja.
Samuti lisab ta selgitavalt, et varasemalt on saanud talvel puhata, kui oli lumine aeg ja antud tööd teha ei saanud, kuid viimaste aastate lumevabad talved on võimaldanud aasta peale mõne üksiku nädala puhkust. «Tööandja põhjendus ongi, et töö rohkuse tõttu sel ja sel ajal puhkust anda pole võimalik ning kuna tegu antud ettevõttes sel ametil ainsa inimesega, kelle puudumisel seiskuks kogu töö, pole ka asendajaid,» nendib küsija.
Vastab töösuhete nõustamistalituse tööinspektor-jurist Ingrid Iter.
Töötajal on õigus saada kalendriaastas 28 kalendripäeva põhipuhkust. Tööandja kohustus on iga aasta esimese kvartali jooksul koostada puhkuse ajakava, mille eesmärk on anda mõlemale poolele võimalus tööd ja puhkust ette planeerida. Kui töötaja on ettevõttes ainuke kindla ametikoha esindaja, peab tööandja arvestama, et ka temale tuleb puhkus tagada. Seega peab tööandja juba puhkuse ajakava koostamisel mõtlema sellele, kuidas tagada tööprotsessi jätkumine perioodil, mil ametikoha ainuke esindaja puhkab.
Puhkuse ajakava koostamisel tuleb võtta arvesse töötajate soove, mis on mõistlikult ühildatavad tööandja ettevõtte huvidega. Nii ei pea tööandja arvestama töötaja soovi võtta puhkust ettevõtte kõige kiirematel kuudel aasta lõikes. Õigus nõuda puhkust endale sobival ajal on vaid teatud kategooria töötajatel (näiteks vanemal, kes kasvatab kuni seitsmeaastast last või lapse koolivaheajal vanemal, kes kasvatab seitsme kuni kümneaastast last).
Oluline on, et töötaja saaks kasutada puhkust enne puhkusenõude aegumist. Põhipuhkuse nõue aegub ühe aasta jooksul arvates selle kalendriaasta lõppemisest, mille eest puhkust arvestatakse. Kui töötajal jäi kasutamata eelmise aasta puhkus, tuleks ka see kanda puhkuse ajakavasse. Lisaks tuleb silmas pidada, et töötajal on õigus põhipuhkust kasutada järjestikku täies ulatuses. Puhkuse andmine osadena on võimalik vaid juhul kui nii töötaja kui tööandja sellega nõus on, kuid ka sellisel juhul peab töötaja vähemalt 14 kalendripäeva puhkust kasutama järjest.
Puhkuse ajakava muutmine on võimalik vaid poolte kokkuleppel. Seega kui tööandja on puhkuse ajakava koostanud, on töötajal õigus puhata vastavalt ajakavale ning täiendavat avaldust puhkuse kasutamiseks töötaja esitama ei pea. Kui mõnda puhkust (näiteks eelmisel aastal kasutamata jäänud põhipuhkust) ajakavasse kantud ei ole, on töötajal õigus jääda ajakavasse kandmata puhkusele talle sobival ajal, teavitades tööandjat sellest ette vähemalt 14 kalendripäeva.
Teatud juhtudel on tööandjal küll õigus puhkus katkestada või edasi lükata, kuid siis peab olema tegemist ettenägematu ja olulise töökorralduse hädavajadusega, mida ei ole võimalik muul viisil lahendada, kui töötaja tööle kutsuda. Kui on juba eelnevalt teada, et ajal, mil töötaja peaks puhkama, tekib palju tööd, tuleb tööandjal leida asendaja, sest õigus puhkus edasi lükata tekib vaid ettenägematute asjaolude ilmnemisel.
Puhkuse katkestamisel või edasilükkamisel tuleb kasutamata jäänud puhkuseosa anda vahetult pärast takistava asjaolu äralangemist või poolte kokkuleppel muul ajal ning tööandjal on kohustus hüvitada töötajale puhkuse katkestamisest või edasilükkamisest tulenevad kulud. Näiteks peaks tööandja kaaluma enne töötaja puhkuse katkestamist, kas ta on valmis kinni maksma töötaja ostetud reisi, mida too puhkuse katkestamise tõttu kasutada ei saa, või on tal lihtsam ja odavam leida teine töötaja, kes täidab vajalikud tööülesanded.
Tarbija»Lugeja küsib
Toimetaja: Siiri Liiva
reporter
- Üksikasjad
Delfi Kasulik kirjutas nädala algul sellest, kuidas Statoilis käib juulikuus kampaania, mille raames on klienditeenindajatel võimalik teenida boonust, kui pakuvad kliendile juua. Kui aga juua ei paku, võetakse töötaja võimalikust preemiast igal korral 10 senti maha ning klient saab joogi valida tasuta.
R-Kioski turundusdirektori Evelyn Hinto hinnangul lisamüügi kohustusega klienditeenindajaid karistada pole õige. Ka R-Kioskis oli taoline kampaania, kuid see hinnati ebaõnnestunuks.
"Meie kogemus näitas, et lisamüügi kohustuse sidumine teenindaja boonuspaketiga tekitas kõikides teenindajates täiesti tarbetut stressi ning ei toonud soovitud tulemusi," kommenteeris Hinto Statoili kampaaniat "Juulis janusse ei jää".
R-Kioskil oli ligi kuus aastat tagasi kampaania, mille käigus sai klient, juhul kui teenindaja talle ühte konkreetset toodet ei pakkunud, võimaluse selle endale tasuta saada.
Praktikas tasuta tooteid peaaegu välja ei antudki, kuna teenindajatel oli nii tugev kohuse- ja vastutusetunne erinevate tasuta asjade jagamiste suhtes.
„Mis puudutab müüja emotsionaalset poolt, siis oli toonane kogemus kohutav. Täna kasutame seda kampaaniat oma sisekoolitustel tihti just negatiivse näitena. Emotsioon, mis tuleb teenindajatelt selle näite toomisega on alati väga tugev ja see vana kampaania saab senini palju kriitikat," selgitas Hinto.
Üks toona teenindajana töötanud inimene hindas kampaaniat ebaõnnestunuks. „Hullumaja-kampaania! Ma ei taha seda meenutada. Kliendid ukse peal karjusid - palun ärge pakkuge lisatooteid, soovin ainult sigarette osta. Selline agressiivne lähenemine hirmutab nii teenindajad kui ka kliente."
„Läbi selle kogemuse sai R-Kiosk kuus aastat tagasi õppetunni, et selliselt ei ole võimalik lisamüügi kontseptsiooni üles ehitada," ütles Hinto.
Tänasel päeval on R-Kiosk oma töötajate boonusskeemi üles ehitanud hoopis motiveerivamal ja positiivsemal moel, kus igaühel on käibe suurendades võimalik lisa teeninda ja mitte millestki ilma jääda kohustusliku kriteeriumi mittetäitmisel. Nii on neil, kes suhtlevad klientidega viisakalt ja väärikalt, aidates kliendil teha õige ostuotsus ja seeläbi käivet suurendades, võimalus oma lisatöö saada tasustatud.
- Üksikasjad
Naisteka foorumis on läinud kirglikuks aruteluks teemal, kas puhkajate töö peavad tasuta ära tegema need töötajad, kes puhkusel ei ole. Kas ka sinu ülemus eeldab, et sa suvel topelttööd teed?
Kateriina:
Käes on puhkuste aeg. Nüüd selgus, et kolleegid on järjest kahe nädala kaupa puhkusel ja nii augusti lõpuni välja ning mina pean neid kõiki tasuta asendama hakkama... Hulluks minek igatahes.
Ülemuse arvates pean ma tegema kaks kuud jutti korraga vähemalt kahe inimese (aga kohati ka kolme inimese tööd) ja seda siis absoluutselt null euro eest.
Ülemus väidab, et minu igakuise palga sees on kahe inimese asendamine. Otsisin töölepingu välja, no ei ole sellist punkti, et palk sisaldab ka asendustasu. See tundub nüüd küll olevat seaduseväänamine? Kas saab niimoodi olla? Nimelt on mulle ametijuhendisse märgitud kaks ametikohta, keda peaksin vajadusel asendama, kuid millises ulatuses või mis tasu eest, sellest pole sõnagi. Olgu, see selleks, aga kui need kaks puhkavad korraga, siis tuleb mul ju lausa kolme inimese töö teha ja niimoodi kaks kuud järjest, see on absurd! See on puhtfüüsiliselt võimatu. Olen täiesti segaduses ja pahviks löödud.
Kas tööandja tohib niimoodi teha? Kas saan keelduda lisatööst, ilma et ta käsitleks seda tööga mittetoimetulemisena? Palun aidake mind hea nõuga!
Allikas: Naisteka foorum
- Üksikasjad
Romet Kreek
Täna saabus informatsioon töölepingute kollektiivse koondamise kohta Nitrofertilt töötukassasse. Töötukassa teatel lõpetatakse töölepingud kõigi 426 töötajaga ajavahemikus september-november.
„Praegusel hetkel ei ole veel meie lõplik tegevusplaan tööandjaga kooskõlastatud, kuid oleme valmis osutama igakülgset abi nii teavituste, töövahenduse kui ka teenuste pakkumise osas ning oleme valmis korraldama kohtumisi kohalike tööandjatega,“ ütles Eesti Töötukassa juhatuse esimees Meelis Paavel.
Täna saadab Töötukassa tööandjale vastuskirja teate saabumise kohta ja pakub välja tegevuskava.
Töötukassa kaasab tegevustesse Ida-Virumaa osakonna Jõhvi büroo, kohalikud tööandjad ning lisaks on neil võimekas meeskond erinevatest spetsialistidest (karjääriinfo spetsialistid, karjäärinõustajad, tööandjate konsultandid), kes selle juhtumiga tegelema hakkavad, teatas amet.
„Oleme valmis Ida-Virumaa tööturu olukorra muudatustele reageerima. Ühelt poolt on töötukassal pakkuda erinevaid teenuseid ja teisalt piisavalt ressurssi hüvitiste ja toetuste näol, nii saame toetada nii koondatavaid kui ka tööandjaid,“ ütles Paavel.
„Töötukassa läheneb igale juhtumile individuaalselt ja saame olla kindlad, et koostöös tööotsijatega ja piirkonna tööandjatega, saame inimesi toetada tööotsingutes ja neid tööle aidata," lisas ta.
- Üksikasjad
«Tahaks teada, kas tööandjal on õigust oma töötajatele öelda, millised nad välja peavad nägema, kui tegu klienditeenindusega, kus tööandja nõuab, et huuled oleksid erkpunased, juuksed kinni, kindel mudel kleit, jne?» uurib lugeja.
Vastab tööinspektsiooni teabeosakonna juhataja Kristel Plangi.
Pooled peavad töösuhtes täitma oma kohustusi vastavalt lepingule ja seadustele ning lähtuma hea usu ja mõistlikkuse põhimõttest, võttes arvesse tavasid ja praktikat. Tööandja poolt antavad korraldused peavad olema seotud töölepingus ettenähtud tööülesannetega ning nende andmisel peab tööandja mõistlikult arvestama töötaja huve ja õigusi. Ka töötaja peab täitma kohustusi tööandja huvisid arvestades ning vältima oma tegevusega tööandja kahjustamist.
Tööandja korraldust nõuda klienditeenindajatelt korrektset välimust ei saa kuidagi pidada ebamõistlikuks. Kui töötajate välimusele on töökohustuste täitmiseks ajaks kehtestatud erinõuded, peaksid need olema sätestatud töölepingus või töökorralduse reeglites. Kui erinõuetest kinnipidamine toob töötajale kaasa täiendavaid kulusid, peab tööandja need hüvitama.
Tarbija»Lugeja küsib
Toimetaja: Siiri Liiva
reporter
Lehekülg 945 / 1632