Artiklid
- Üksikasjad
Villu Zirnask
Kui statistikaamet tegi kuu aega tagasi teatavaks teise kvartali töötuse näitajad, mis paljastasid, et meeste töötuse määr on naiste omast üle pooleteise korra suurem, nimetati põhjuste hulgas ka meeste keskmiselt madalamat haridustaset.
Möödunud nädalal avaldatud OECD põhjalik raport Education at a Glance 2009 kinnitab, et nii see on haridus on peaaegu kõikjal hea kaitse töötuks jäämise vastu.
Vaid kahes vaadeldud riigis Kreekas ja Mehhikos on kõrgharidusega inimeste töötuse määr buumi asendumisel kriisiga kasvanud rohkem kui keskhariduseta inimeste töötuse määr. Eriti tugev tööta jäämise vastane efekt on haridusel olnud Tehhis, Poolas, Slovakkias ja Eestis. Põhjuseks muidugi see, et üldiselt peavad tööandjad haritud tööjõudu väärtuslikumaks, sest kvalifitseeritud töötajad täidavad ettevõtetes enamasti funktsioone, mida pole tegevusmahu vähenedes võimalik täielikult kaotada. Nagu näitas mai lõpus tehtud PricewaterhouseCoopersi uuring, olid Eesti ettevõtted lihttöötajaid pigem koondanud, keskastme töötajad aga pääsesid lihttöötajaist sagedamini kõigest palgakärpega.
OECD kogutud andmetest selgub, et kõrgharitud meeste ja naiste osakaal on kõige erinevam just Eestis kõrg- või kutsekõrgharidusega on 2664-aastastest Eesti naistest 40 protsenti, meestest vaid 26 protsenti. Ka Soomes, Rootsis ja Norras on vahe naiste kasuks keskmisest suurem, aga mitte nii suur.
Kolmekordne palgavahe
OECD nimetab ka teise põhjuse, miks haritud inimeste tööhõive on kõrgem ja nende töötuse määr madalam inimesed on teinud hariduse omandamiseks investeeringu ja tahavad selle tagasi teenida. Nad ei saa ega taha endale lubada pikaks ajaks tööturult kõrvale jäämist.
Keskeltläbi saavad haritud inimeste jõupingutused hästi tasutud. OECD on välja arvutanud, milline on eri haridustasemega isikute suhteline palgatase: ka kõige tagasihoidlikumatel juhtudel, milleks on Rootsi ja Taani, ületab kõrgharitud töötajate keskmine palk keskhariduseta töötajate oma poolteist korda ning kesk- või kutseharidusega isikute oma umbes 1,25 korda. Enamikus riikides on aga vahed palju suuremad, näiteks Ungaris teenib keskmine kõrgharitu üle kahe korra rohkem kui keskharitu ja ligi kolm korda rohkem kui keskhariduseta isik. Eesti kohta OECD-l võrreldavad andmed kahjuks puuduvad.
Veel on OECD välja arvutanud haridusse tehtud investeeringu puhasnüüdisväärtuse ehk selle, kui palju ületab tulevikus tänu haridusele saadav lisakasu hariduse omandamiseks tehtud otseseid ja kaudseid kulutusi ning loobumisi.
Hinnates hariduse tasuvust üksikisiku vaatenurgast, lülitab OECD kuludesse arvatava õpingute tõttu saamata jäänud tulu selle, mis inimene oleks teeninud, töötades õpingute asemel madalama haridustasemega. Kuluna võetakse loomulikult arvesse ka õppemaks, mis inimene ise kinni peab maksma. Samuti lisanduv maksukulu kui inimene hakkab saama kõrgemat palka, tuleb tal hakata maksma rohkem tulumaksu. Hariduse tulude poolele läheb kirja haridustaseme tõstmise tõttu lisandunud palk. Lisaks võetakse tuluprognoosis arvesse, et kõrgema haridustasemega isikutel on väiksem tõenäosus töötuks jääda.
Eluga rahulolu seos haridusega
Kõigis analüüsitud riikides (Eestit nende hulgas jällegi pole) on puhasnüüdisväärtus positiivne. 100 000 dollarit praeguses väärtuses ületab see Tehhis, Ungaris, Iirimaal, Itaalias, Poolas, Portugalis ja USA-s. Suhteliselt tagasihoidlik on hariduse puhasnüüdisväärtus Taanis ja Rootsis, kus maksusüsteem ja palgakorraldus on võrdsustav, mistõttu kõrgharidus ei anna seal väga suurt palgatõusuefekti.
Haridus osutub tasuvaks ka neile, kes usuvad loosungisse Õnn ei peitu rahas. Hariduse sotsiaalse väärtuse hindamiseks on OECD vaadanud, kuidas erineva haridustasemega inimesed hindavad oma tervislikku seisundit, huvituvad ühiskonnaelust ja usaldavad kaaskodanikke. Hea tervis, huvi ühiskonnas toimuva vastu ning võime või võimalus usaldada teisi inimesi tähendavad üldjuhul ka suuremat rahulolu oma eluga ja kõik need näitajad ongi peaaegu kõikjal seda kõrgemad, mida kõrgem on inimese haridustase. Tervise puhul on suurem vahe põhihariduse ja keskharidusega inimeste vahel, usalduse ja ühiskonnaasjust huvitumise osas keskhariduse ja kõrgharidusega inimeste vahel.
- Üksikasjad
Koondamiste ja eelarvekärbete tõttu loobub statistikaamet tänavu palgastatistika kogumisest aastases lõikes, kirjutab Alo Lõhmus ajalehes Postimees.
Siiani on statistikaamet korjanud ettevõtetelt palgaandmeid kahes jaos: kvartaliandmetena (nn kiirstatistika) ja aastase statistikana ning tänu viimase koostamise meetodile saab võrrelda eri ametialade palgaandmestikku.
Nüüd aga on statistikaamet saatnud valitsusele palve lubada neil tänavu loobuda aastase palgaandmestiku kogumisest. «Kolmkümmend inimest on meil just koondatud, sealhulgas ka palgastatistikaga tegelejate seast,» viitas statistikaameti peadirektor Priit Potisepp loobumissoovi põhjustele.
Kuna aastane palgastatistika ülevaade on väga detailne, nõuab selle koostamine, kontrollimine, täpsustamine ja avaldamine statistikutelt palju tööd ja rohkelt aega, mistõttu ilmuvad aastaülevaated enam kui aastase ajanihkega. Potisepp möönis, et seesugune tempo ei pruugi kõiki statistikahuvilisi rahuldada.
Tema kinnitusel ei too tänavuse aastase palgastatistika ärajäämine kaasa raskusi pensionide või keskmise palgaga seotud palkade (nt riigikogu liikmete palk) arvutamisel. «Meil on oluliseks referentsväärtuseks keskmine palk. See arvutatakse kvartalite kaupa ning siis selle andmestiku pealt ka aasta kohta,» selgitas ta.
Küll aga on statistikaametil plaanis detailse, nähtuste struktuuri vaatleva aastase palgastatistika kogumisega jätkata juba 2010. aastal, mil seda tehakse kõigis Euroopa Liidu riikides.
Toimetas: Postimees.ee
- Üksikasjad
Agne Narusk
Ka alla kolmeaastaste laste vanemaid võib alates 1. juulist päevapealt koondada.
Kaia (nimi naise palvel muudetud) oli pisipojaga kodus kaks aastat ning pidi selle kuu alguses tagasi tööle minema. Lapsehoolduspuhkuse lõpetamise avalduse oli ta kohale viinud juba paar kuud varem.
1. september oli üle hulga aja esimene tööpäev, ja jäi ka viimaseks, kirjutas Kaia toimetusele. Ettevõtte osakond suletakse, selgitas ülemus kohe hommikul. Kaiale pole teist tööd pakkuda, seega tuleb ta koondada. Nii saadeti noor ema juba samal päeval tagasi koju. Kirjaliku koondamisteate sai ta kätte päev hiljem, paberil oli korrektselt kirjas töösuhte lõpetamise alus ja lause, et teist tööd pole ettevõttel koondatule pakkuda.
Koondamine koondamiseks, kuid töökohta väga vajava naise meele muutis mõruks see, et viiele teisele koondatule kümnest pakuti naaberosakondades teist töökohta. Nn madalamal pulgal küll, kuid siiski. Kaia teadis hästi, et uus seadus teda enam koondamise eest ei kaitse. Kuid teadis sedagi, et tal kui alla kolmeaastase lapse emal olnuks eelisõigus teise töö pakkumist saada. Kas see õigus oli ka neil, kellele tegelikult uut kohta pakuti, ta ei tea asutuse juht ei soostunud valikut selgitama.
Tööandja peab selgitama
Jah, alla kolmeaastase lapse vanemal on tööle jäämisel eelisõigus, kinnitas jurist Helve Toomla. Just sellepärast peakski Kaia tööandjaga ühendust võtma ja teavet nõudma. Kui tal on ülesütlemisavaldus käes ja midagi pakutud ei ole ning ta saab tõendada, et teistel ei olnud tööle jäämiseks eeliseid või ametisse võeti koguni kedagi väljastpoolt, siis on põhjust vaidlustamiseks.
Kindlasti ei pea Toomla sõnul paika see, et lapsehoolduspuhkuselt naasjale lihtsalt öeldakse: ära tagasi tule, meil pole sind vaja. Töö peab ta igal juhul tagasi saama. Töösuhte lõpetamiseks on tarvis seaduslikku alust nagu varemgi. Ja kui töökoht on likvideeritud, siis on selleks aluseks koondamine. Enne 1. juulit ei lubanud seadus koondada alla kolmeaastase lapse mõlemat vanemat, nüüd üksnes titapuhkusel viibijat. Kohe, kui see katkestatakse või lõpeb, võib tööandja lapsevanema koondada.
Noorele lapsevanemale, kes teab, et töökohas käib koondamine, soovitab Toomla lihtsalt koju jääda. Ta peab valima, kas olla edasi lapsehoolduspuhkusel sellele on õigus kuni lapse kolmeaastaseks saamiseni või katkestada puhkus, minna tööle ja elada edasi koondatuna, sõnas jurist.
30 päeva otsuse vaidlustamiseks
Eelisõigust saab kasutada siis, kui mitme töötaja vahel on võimalik valida, keda tööle jätta, keda mitte. Kuid kui koondamisele kuulub ainult üks ja nimelt väikelapse vanem (tema töö kaob ja teist tööd pole pakkuda), siis ei ole kellegi vahel valida ja eelisõigust pole võimalik rakendada, selgitas Helve Toomla.
Koondamise saab vaidlustada 30 kalendripäeva jooksul arvates ülesütlemisteate saamisest, mitte lepingu lõppemise kuupäevast nagu vanasti.
Kui koondamisteade anti enne 1. juulit ning viimane tööpäev on pärast seda, viiakse koondamine lõpule vana seaduse alusel.
- Üksikasjad
Katre Pilvinski
Riigiametid muretsevad, et edasise palgalangetuse korral võivad nad kaotada töötajaid erasektorile, ainult Pelgulinna Gümnaasiumi direktor on kindel, et tema töötajad jäävad.
Kaadri voolavust üheksaprotsendine palgakärbe ei too, kuna õpetaja elukutse on valitud südame järgi, ütles Pelgulinna Gümnaasiumi direktor Tõnu Piibur. "Ega ilma rahata saab ju ka tööl käia, kui huvitav töö on," märkis ta.
"Õpetajaamet kuulub südame järgi valitud ametite hulka. Üheksaprotsendine palgakärbe ei too midagi kaasa - sellega lihtsalt nõustutakse ning mujale ei minda," kinnitas ta.
"Kuhu nad ikka voolavad? Ma ei usu, et õpetajad hakkavad enesetäiendamise võimalusi otsima ning pöörduvad siis uue ametiga erasektorisse," rääkis ta.
Kogu artiklit saab lugeda Äripäevast aadressilt
http://www.aripaev.ee/4440/uud_uudidx_444005.html
(originaalartikli viitelt).
- Üksikasjad
Helve Toomla, jurist
Läksin 20. juunist tööle, kuid mind ei ole siiani tööle vormistatud. Küsiti küll tööraamatut, tervisetõendit, koondamispaberit eelmisest töökohast, kuid need seisavad omaniku kontoris, lepingut sõlmitud ei ole. Teen tööd teadmata, kas palka saan. Samuti ei tea ma, milline palk lepingusse kirja pannakse oli ju ainult suuline jutt. Töötama sunnitakse 15 tundi, ehkki jutt oli 12 tunnist. Olen sellest väsinud. Kuhu neis asjus pöörduda, kui ikka lepingut ei tehta? Ja kas palk võibki jääda saamata?
Ilmselgelt on tegemist seaduserikkumisega. Soovitan esitada kõigepealt tööandjale kirjaliku avalduse nõudega vormistada kirjalik tööleping alates päevast, mil küsija tööle asus. Või siis nüüd juba töölepingu kirjalik dokument, milles tööandja peab ära näitama vähemalt need töötingimused, mida uus töölepinguseadus nõuab, kindlasti aga tööaja ja töötasu. Avalduse koopia tuleks endale tõendiks jätta. Kui tööandja nõudele ei reageeri, võib töötaja kaevata tööinspektsiooni, millele on seadusega pandud järelevalvekohustus nii töötingimustest teatamise kui ka puhkeaja andmata jätmise üle. Tööinspektsioonil on õigus määrata tööandjale rahatrahv. Kui aga palk jääb saamata, tuleb pöörduda kas töövaidluskomisjoni või kohtusse ning nõuda oma töölepingulise suhte tunnustamist ja saamata jäänud töötasu maksmist. Tööleping loetakse sõlmituks ka ilma kirjaliku lepinguta hetkest, mil töötaja tööle asus, kuid seda peab töövaidlusorganis tõendama.
Kunagi ametiasutuses töölepingu alusel töötanud inimene asus tehnilise sekretärina tööle avalikku teenistusse. Toonases käskkirjas on märge, et töötajal avaliku teenistuse staai ei ole. Nüüd aga tekkis teenistusstaai ja lisapuhkust arvestades paras segadus. Nimelt on ametniku lisapuhkust arvestatud tänavu millegipärast alates aastast, mil ta läks töölepinguga asutusse tööle. Kas avaliku teenistuse staa hakkab samuti sellest ajast jooksma või ikka ajast, mil ta astus sekretärina avalikku teenistusse?
Kahjuks ei ole võimalik täpselt vastata, sest pole teada, millises asutuses ja kellena inimene 1999.2003. aastani töötas. Üldjuhul arvatakse teenistusstaai hulka kogu avaliku teenistuse seaduse (ATS) § 153 näidatud asutustes töötamise või õppimise aeg, sh näiteks kohalikus omavalitsuses ametniku, abiteenistuja või koosseisuvälise teenistujana töötamise aeg. Abiteenistujana või koosseisuvälise teenistujana võis ja võib ka nüüd ATS-i § 7 ja 8 kohaselt töötada töölepingu alusel.
Teenistusstaai hulka on vahel valitsuse määrusega arvatud ka muu töötamine töölepingu alusel. Nii on seda tehtud 19. märtsi 2002. a määrusega nr 97, milles avaliku teenistuse staai hulka arvatakse keskkonnaministeeriumi asutuste mitmetel ametikohtadel töötamise aeg. Kui kõnealune inimene oli mõnes nimetatud kohas ametis töölepinguga, kuulub töötatud aeg avaliku teenistuse staaÏi hulka.
Töötame graafiku alusel, summeeritud tööaja arvestusperioodiga üks kuu. Kahe vahetuse vahe peab olema 11 tundi. Aga eelmise päeva vahetus lõpeb kell 22 ja uus päev algab kell neli. Vahe tuleb ainult kuus tundi. Kuidas neid puudu jäävaid puhketunde võiks nimetada ja kas töötajal on õigus need tööandjalt välja nõuda? Graafikus ületunde ei ole ja kõik öö- ning õhtused tunnid klapivad. Selliseid vahetusi tuleb kuus ette rohkem kui üks.
Teadmata, mis alal küsija töötab, on täpset vastust raske anda. Uue töölepinguseaduse kohaselt peab töötajale 24-tunnise ajavahemiku jooksul jääma vähemalt 11 järjestikust tundi puhkeaega. Seda piirangut ei kohaldata tervishoiu- ja hoolekandetöötajatele. Ka võib kollektiivlepinguga teha teatud tingimustes erandeid, näiteks kui töö nõuab pidevat jätkumist või kui töötaja töö- ja elukoht asuvad teineteisest kaugel. Neid tingimusi on päris palju ja need on kirjas Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivis 2003/88/EÜ. Erandite rakendamiseks peab igal juhul olema sõlmitud kollektiivleping, seetõttu tuleks tööaja uurimist just sealt alustada. Igal juhul ei tohi lühem puhkeaeg kahjustada töötaja tervist ja ohutust.
Töötajale, kes 24 tunni jooksul töötab rohkem kui 13 tundi, peab tööandja andma pärast tööpäeva lõppu täiendavat vaba aega ulatuses, mis ületas 13 tundi. Näiteks 14 töötunni puhul lisandub üks tund vaba aega. Rahaga seda aega hüvitada ei ole lubatud. Tööandja peab tööajakavad koostama nii, et need vastaksid seadusele. Kui ta seda ei tee, võib kaebusega pöörduda tööinspektsiooni.
Lehekülg 1376 / 1651