Artiklid

Maiken Mägi
reporter

«Oleme tööl otsustamas, kellele anda esmaabiandja ülesanne. Üks töötaja läbis hiljuti 16-tunnise esmaabikoolituse, mis on vajalik mootorsõidukijuhi loa saamiseks. Kas sellest piisab ettevõttes esmaabiandja koolituseks?» küsis lugeja tööinspektsioonilt.

Vastab tööinspektsiooni töökeskkonna konsultant Piret Kaljula.

Esmaabiandja koolitust ettevõttes reguleerib sotsiaalministri määrus. Määruse lisas on ettevõttes esmaabiandja väljaõppekursuse aluseks toodud Eesti Punase Risti 16-tunnine õppekava. See tähendab, et väljaõpe ei saa olla lühem kui 16 tundi. Iga kolme aasta järel tuleb läbida esmaabiandjate täiendõppekursus minimaalse kestusega kuus tundi.

Nii esmast kui täiendõpet koolitusasutuses võib läbi viia meditsiinitöötaja, kes on läbinud Punase Risti või muu pädeva asutuse esmaabiõpetajate koolituskursuse ning omab sellekohast tunnistust. Ettevõttes esmaabiandja väljaõpet ja täiendõpet võivad läbi viia sotsiaalministeeriumis registreeritud koolitusasutused.

Mootorsõidukijuhi esmaabikoolituse õppekavale esitatud nõuded erinevad ettevõtte esmaabikoolitaja omast. Näiteks ei käsitleta juhi esmaabikoolituse õppekavas uppunu elustamist, elustamist elektriga seotud õnnetuste ja südameinfarktide korral, mürgistuste ja söövituste puhul. Ettevõttes esmaabiandjana tegutsev töötaja peab kindlasti oskama anda esmaabi elektritraumade korral, sest elekter on praktiliselt kõigis töökohtades. Lisaks peab ta oskama anda esmaabi söövituste ja mürgistuste korral, kui ettevõttes kasutatakse kemikaale (näiteks tualettide pesemiseks).

Seetõttu ei piisa mootorsõidukijuhi esmaabikoolitusest töökohal esmaabi andjale ning töötaja, kellele pannakse esmaabiandja kohustus töökohal, peab läbima ka nõutava väljaõppe.

Pille Ivask

Glassdoori hiljutisest uuringust selgub, et Facebookis praktikal käinud teenivad kuus kaks korda enam kui USAs keskmiselt.

Selgub, et Facebook on Ameerika Ühendriikides kõige heldem praktikantidele palgamaksja. Üldse näib, et just tehnoloogiafirmad on ses osas esirinnas – Glassdoori raportile viidates on esiviisikusse ära eksinud vaid naftafirma Exxon Mobil, mis maksab igakuiselt oma praktikantidele veidi enam kui 6500 dollarit. Edetabeli liider Facebook tasub aga 8000 dollarit. Võrdluseks, USAs on keskmine palk umbes 4000 dollarit.

Glassdoor pani ritta 25 ettevõtet ning arvestas sealjuures 12 kuu keskmist praktikandile makstud töötasu. Selgub, et esikümnesse mahtus kaheksa tehnoloogiaettevõtet.

Artikkel jätkub, edasi saab lugeda originaalist ...

Sageli kurdavad juhid, et nende parimad töötajad lahkuvad, ja neil on ka, mille üle kurta – on vähe asju, mis on ettevõttele sedavõrd kulukad ja lõhestavad kui heade inimeste minek.

Juhid kipuvad töötajate pidevas vahetumises süüdistama kõike ja kõiki, unustades asja tuuma: inimesed ei loobu töökohtadest, vaid ülemustest. Eriti nukraks teeb, et seda olukorda saab lihtsalt vältida. Vaja on üksnes uut lähenemist ja natuke rohkem pingutamist. Selleks tuleb aga aru saada, mis on kõige hullemad asjad, mida juhid võivad teha, et panna parimaid inimesi asju pakkima.

USA psühholoogiaprofessor Travis Bradberry juhib oma LinkedInis avaldatud artiklis tähelepanu üheksale asjale, mida vilets juht oma töötajate kahjuks teeb.

Artikkel jätkub, edasi loe originaalist .....

Maiken Mägi
reporter

Tööintervjuu on tähtis samm ning isegi üks viga võib töökoha maksma minna. Kuigi võime töövestluseks korralikult valmistuda, kipub paljudel närv sees olema ning see ajab paratamatult puterdama.

Värbamissaidi Totaljobs andmeil on tööintervjuul peamiselt kolm kaalukat küsimust, mida sageli küsitakse ning millele vastamine ajab kandidaadid kõige suuremasse pabinasse.

Miks peaksime just sinu tööle võtma?

Sellele on raske vastata, sest tegelikult peaks tööandjale juba vestluse käigus selgeks saama, kas sa oled sobilik kandidaat või mitte. Selle küsimusega ootab ta aga, et sa ennast kui suurepärast töötajat talle lõplikult maha müüksid. Seega siin pole koht, mil rääkida, et töökoht sulle meeldib, vaid mida saaksid just sina sellel ametikohal ettevõtte heaks ära teha. Kui sellele positsioonile otsitakse kedagi, kes juhiks meeskonda ja oleks kindlameelne, siis anna märku, et sina oled sobilik ja efektiivne töötaja.

Tutvustage ennast.

Kindlasti palub tööandja sul lühidalt endast rääkida. See palve on aga üsna ebamäärane – kas alustama peaks oma sünnikohast? Hobidest? Haridusest või hoopis töökogemusest? Kuna see küsimus esitatakse peamiselt jää murdmiseks, siis valmista end selleks indlasti ette. Keskendu sellele, mis peaks tööandjale sinust meelde jääma. Alusta ennast tutvustades pigem oma kogemustest ja edukatest saavutustest, seejärel liigu edasi oskuste ja tugevusteni. Samas ei ole oluline laskuda väikestesse detailidesse ning nimetada elementaarseid oskusi nagu Exceli kasutamine jm.

Mis on teie suurim nõrkus?

Keegi ei salli seda küsimust, sest sellele ei tundu olevat ideaalset vastust. Iga tööandja näeb läbi vastusest «Olen perfektsionist!» või «Olen alati varakult tööl kohal!». Samas ei taheta ka tunnistada, et hommikuti on raskusi ärkamisega ja kipud vahel hilinema jm. Kaval nipp on aga esitada mõni puudus (see võib olla ka minevikust) ning viidata, kuidas oled hakanud seda parandama. Näiteks kui sul on raskusi avaliku esinemisega, siis too välja, et tegeled selle puudusega, olles võtnud näiteks abistavaid kursusi ning pannes end selles rohkem proovile. Võid ka vastata nõrkuseks maskeeritud tugevusega, näiteks: «Ma teen oma tööd üldiselt innukalt ja kirega, kuid võin vahel pettuda või ärrituda selle peale, kui kolleegid ei näita välja samasugust entusiasmi.»

Mais lisanduvad töötukassa teenuste hulka uued tööl käivatele inimestele mõeldud teenused. Uute võimalustena toetatakse töötajaid kutse-, kõrg- või rakenduskõrghariduse omandamisel, kuni ühe aasta kestvatel tööturukoolitustel osalemisel ja kvalifikatsiooni tõendava dokumendi saamisel. Tööandjad saavad taotleda töötajate koolitamiseks koolitustoetust.

„Töötukassa jaoks on tegemist olulise muutusega - keskendume järgnevatel aastatel üha rohkem ka töötajate oskuste arendamisele, et inimesed vahetaksid pigem eriala ja tööd, kui jääksid töötuks. Töötajate oskustesse investeerimine on oluline, sest see aitab tõsta tootlikkust ja toetab majanduse struktuurimuutuseid laiemalt,“ ütles töötukassa juhatuse esimees Meelis Paavel. Paaveli sõnul on uued võimalused mõeldud töötajatele, kelle oskused vajavad tööelus jätkamiseks täiendamist: näiteks erialase hariduseta, vananenud oskuste, puuduliku eesti keele oskusega või tervise tõttu ameti vahetamist vajavatele inimestele. 

Töötukassa toetab ametite õppimist, millel on kasvav tööjõuvajadus ja kus juba praegu on töökäte puudus. Sel aastal toetame koolitusi informatsiooni- ja kommunikatsioonitehnoloogia; metsanduse ja puidutööstuse; arvestusala; sotsiaaltöö; metalli- ja masinatööstuse; keemia ja plastitööstuse; energeetika ja kaevandamise ning tervishoiu valdkonnas. Lisaks toetame osalemist eesti keele ja IKT õppevaldkonna koolitustel. Ka tööandjad saavad koolitustoetust taotleda töötajate värbamiseks kasvava tööjõuvajadusega ametitesse. Toetatavad õppekavad, koolitusvaldkonnad ja ametid on valitud Kutsekoja tööjõu- ja oskuste vajaduse (OSKA) uuringutele tuginedes.

Erandina ei kehti koolitusvaldkondade piirang töötajatele, kes ei saa oma senisel ametikohal jätkata tervise tõttu. Sel juhul on oluline, et õpitav eriala oleks inimesele terviseseisundit arvestades sobiv ja toetaks teda töötamise jätkamisel.
Tasemeõppes õppijate arvuks prognoosime tänavu 300. Kokku toetame sel aastal õppimist ligi 175 õppekaval 40 koolis. Koolituskaardiga ümber- ja täiendusõppesse ootame sel aastal 2 400 inimest ning tööandja koolitustoetuse toel oma oskusi täiendavate töötajate arvuks oleme hinnanud 1000.

Uute teenuste kogumahuks on 2017. aastal 3,6 miljonit eurot. Teenused rakenduvad Vabariigi Valitsuse määruse „Tööhõiveprogramm 2017-2020“ alusel ja neid rahastatakse töötuskindlustuse vahenditest.
Toetatavad tasemeõppevaldkonnad leiate SIIT.
Uutest  teenustest saab lähemalt lugeda tootukassa.ee/content/tootuse-ennetamine.

Allikas: Töötukassa