Artiklid
- Üksikasjad
Vahur Koorits
Valitsus jättis oma tänasel istungil töötuskindlustuse makse määrad aastateks 2017 – 2019 samale tasemele kui sel aastal. Tööandjad ja töötajad soovisid maksemäära langetamist, mis oleks jätnud inimestele rohkem raha kätte. Valitsus ei toetanud seda, sest selle jaoks pole väidetavalt raha.
Töötuskindlustusmakse töötajale on praegu 1,6 protsenti brutopalgast ja see võetakse automaatselt palgast maha. Tööandjad maksavad omakorda töötaja brutopalgast lisaks 0,8 protsenti.
Töötukassa nõukogu tegi augustis valitsusele ettepaneku jätta järgmisel aastal maksemäärad tänavusega samale tasemele, kuid aastateks langetada neid aastateks 2017-2019. Aastast 2017 võiks töötuskindlustusmakse määr olla töötukassa nõukogu hinnangul töötajatele 1,4 ja tööandjatele 0,7 protsenti.
Töötuskindlustus on mõeldud töötutele hüvitise maksmiseks ja veel mõneks tööturuga seotud kuluks. Töötukassa raha on aga osa laiemast valitsussektori eelarvest ja seetõttu on tööandjad ja ametiühingud korduvalt riiki süüdistanud selles, et riik tahab hoida töötuskindlustusmakse määra kõrgena, et näidata paremaid eelarvetasakaalu numbreid.
Trikk on selles, et nagu ka tulumaksu, kogutakse töötuskindlustusmakset inimese palgalt ja selle eest rahastatakse riigi ülesandeid, aga selle nimeks pole tulumaks. Tulumaksu tõstmist valitsus ei toeta, vaid seda soovitakse võimalusel pigem langetada.
Töötuskindlustusmakse suurust tõsteti järsult majanduskriis ajal ja seda on hoitud kõrgemana kui tööandjad ja ametiühingud seda soovivad, mistõttu töötukassal on tekkinud hiiglaslikud rahatagavarad. Töötukassa reservid kasvavad praeguste maksemäärade juures aastas 40 miljoni võrra. 2016. aasta lõpuks kasvab töötukassa varade maht prognoosi kohaselt 690,8 miljoni euroni. Sellest jätkub kriisi ajal päris mitmeks aastaks.
Töötukassa nõukogus on kaks esindajat valitsusel, kaks esindajat tööandjatel ja kaks esindajat ametiühingutel. Kuna valitsusel puudub töötukassa nõukogus ülekaal, ongi töötukassa nõukogu tööandjate ja töötajate üksmeele korral tihti teinud valitsusele ebameeldivaid ettepanekuid töötuskindlustuse maksete langetamiseks.
Nagu öeldud, ei soovinud valitsus töötuskindlustusmakse määra langetada, sest raha selle jaoks pole. Ametlik põhjendus kõlab nõnda: "Rahandusministeerium ei nõustunud töötuskindlustusmakse määrade muutmisega, sest maksemäärad peavad olema stabiilsed ja pikaajaliselt ette teada. Samuti kasvab töövõimereformi rakendumisel 1. juulil 2016 töötukassa klientide hulk ja teenused kordades ning puudub põhjalik analüüs, mis näitab töötukassa rahaliste vahendite jätkusuutlikkust teenuste osutamisel," teatas valitsus.
Töötukassa nõukogu esimees Toomas Tamsar, kes esindab seal tööandjaid, kommenteeris, et töötukassa nõukogu lähtus soovituses aastast 2017 töötuskindlustusmakset vähendada töötukassa tegelikest vajadustest.
"Nõukogu leidis, et reservid on piisavad ka võimalike kriisiolukordade üleelamiseks ning nende jätkuv kasvatamine samas mahus, üle 40 miljoni euro võrra aastas, ei ole põhjendatud. Valitsuse otsus mitte arvestada nõukoguga, kuhu kuuluvad muuseas nii tööandjate, töötajate kui ka valitsuse esindajad, näitab, et probleem on pigem valitsuse enda rahakotis. Ehk et keskmes on riigieelarve tasakaalu küsimus, mitte töötukassa tegelik olukord ja sellest lähtuvad mõistlikud valikud," kritiseeris Tamsar valitsust.
- Üksikasjad
Valitsus kehtestas tänasel istungil töötuskindlustuse makse määrad aastateks 2016 – 2019, milleks on 1,6% kindlustatule ning 0,8% tööandjale. Need jäävad samale tasemele, mille valitsus kehtestas aastateks 2015 – 2018.
Töötukassa Nõukogu esitas valitsusele ettepaneku kindlustatu ja tööandja töötuskindlustusmakse määrade kohta aastateks 2016-2019, mille kohaselt oleks 2016. aastal kindlustatu töötuskindlustusemakse määraks 1,6% ja tööandja töötuskindlustusmakse määraks 0,8% ning alates 2017. aastast oleks kindlustatu töötuskindlustusemakse määraks 1,4% ja tööandja töötuskindlustusmakse määraks 0,7%.
Valitsus ei toetanud töötuskindlustusmakse määrade muutmist tuginedes rahandusministeeriumi hinnangule. Rahandusministeerium ei nõustunud töötuskindlustusmakse määrade muutmisega, sest maksemäärad peavad olema stabiilsed ja pikaajaliselt ette teada. Samuti kasvab töövõimereformi rakendumisel 1. juulil 2016 Töötukassa klientide hulk ja teenused kordades ning puudub põhjalik analüüs, mis näitab Töötukassa rahaliste vahendite jätkusuutlikkust teenuste osutamisel.
- Üksikasjad
Valitsus otsustas täna, et kaua tehtud töövõimereformi mahukaima osa ehk uutel alustel puude hindamine lükatakse poole aasta võrra edasi.
Heakskiidu saanud töövõimetoetuse seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu kohaselt käivitub uutel alustel töövõime hindamine järgmise aasta 1. juulist, teatas sotsiaalministeerium.
Ministeeriumi teatel oli lisaaega vaja selleks, et tagada kvaliteetse töövõime hindamise teenuse sisseostmine. Kuuekuuline lisaaeg võimaldas samuti analüüsida töövõime hindamise metoodika katsetamise tulemusi ja teha metoodikas vastavaid täiendusi enne töövõime hindamise teenuse hankeid. Ka tagab edasilükkamine tagab parema valmisoleku töövõimereformi rakendumiseks (rakendusaktid, IT-arendused).
Teenused käivituvad jaanuarist
Eelnõu jõustumisel rakendub ka teine oluline kevadel kokku lepitud põhimõte «uued teenused enne, uus hindamine pärast».
1. juulist 2016 käivitub hindamine vaid osaliselt ehk n-ö uutele sisenejatele. Praegused töövõimetuspensionärid on oodatud töötukassasse sellest omakorda pool aastat hiljem ehk 1. jaanuarist 2017. Ka siis pole vaja tulla kõigil korraga, vaid viie aasta jooksul – vastavalt sellele, millal konkreetse isiku pensioni kehtivuse tähtaeg kukub.
Sissetulekuauku ei tule
Eelnõuga ennetatakse ka sissetulekuaugu tekkimist, mis tekiks inimestel üleminekul ühelt süsteemilt teisele. Nimelt, kui praegust töövõimetuspensioni makstakse inimesele kuu alguses etteulatuvalt, siis uut töövõimetoetust tagant järele ehk järgmise kuu alguses. Nii tekib üleminekuhetkel – ühelt süsteemilt teisele liikumisel – üks kuu, kus inimene ei saa enam vana pensioni, aga tema kontole ei laeku ka veel uut toetust.
Eelnõuga muutub lihtsamaks ka töövõime ja puude raskusastme samaaegne taotlemine ehk n-ö ühe ukse poliitika. «Vastavalt eelnõule saab sotsiaalkindlustusamet edaspidi kasutada puude hindamiseks sama arstlikku ekspertarvamust, mida töötukassa kasutab töövõime hindamiseks, mis säästab nii inimese kui asutuste aega ja vaeva,» selgitas sotsiaalkaitseminister Margus Tsahkna.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Tarbija24 juhataja
- Üksikasjad
Kui veel mais oli registreeritud töötute arv Eestis 4,3 protsenti, siis augustikuu lõpuks langes see 4 protsendi ehk 25 409 inimese peale 16-aastasest kuni pensioniealisest tööjõust.
Kõrgeim oli augustis registreeritud töötuse määr jätkuvalt Ida-Virumaal – 8,3 protsenti – ja Valgamaal – 7,4 protsenti, madalaim aga Harjumaal – 3 protsenti – ja Tartumaal – 3,1 protsenti, vahendab töötukassa. Kõige suurema osa eelnevalt töötanud registreeritud töötutest moodustasid augusti lõpus lihttöölised – 18 protsenti –, teenindus- ja müügitöötajad – 18 protsenti – ning oskustöötajad ja käsitöölised – 17 protsenti.
Kuu jooksul lisandus 4 081 uut tööpakkumist, millest 57 protsenti sisestati töötukassa portaali kaudu. Kuu jooksul vahendatavate töökohtade koguarv oli 8 457. Kõige suurem osakaal vahendatavatest töökohtadest oli teenindus- ja müügitöötajatele – 23 protsenti. Järgnesid oskustöötajatele ja käsitöölistele – 21 protsenti – ning lihttöölistele – 20 protsenti – pakutavad töökohad.
Tööalasel koolitusel osales augustis 1 624 ja tööotsingu koolitusel – tööotsingu töötoas – 1 083 inimest. Tööpraktikal osales 899, tööharjutusel 338 ning tööklubis 548 inimest. Karjäärinõustamise teenust osutati 1 550 korral. Töötavatele ja mitteaktiivsetele inimestele mõeldud karjäärinõustamisel osaleti augustis 390 korral.
Ettevõtluse alustamise toetuse abil sai ettevõtte luua 36 inimest, kelle äriplaanide kohaselt luuakse 50 uut töökohta. Palgatoetusega oli augustis töötamas 941 inimest. Lisaks osales veel 2 759 inimest erinevates teistes aktiivsetes meetmetes. Augustikuus sai töötukassa abiga tööle või alustas ettevõtlusega 3 753 inimest.
Töötukassa maksis augustis töötuskindlustushüvitist 9 400 inimesele ehk 31 protsenti kuu jooksul arvel olnud töötutest. Keskmine täiskalendrikuu eest makstud hüvitis oli 398 eurot ning hüvitisteks maksti kokku ligikaudu 3,3 miljonit eurot. Ligikaudu 124 euro suurust töötutoetust sai augustis 7 370 inimest ehk 25 protsenti kuu jooksul arvel olnud töötutest.
Kindlustushüvitist koondamise korral määras töötukassa augustis 496 inimesele. Keskmine augustis määratud hüvitis oli 1 516 eurot ning hüvitisteks maksti kokku üle 830 tuhande euro. Tööandja maksejõuetuse hüvitise määras töötukassa augustis 151 inimesele. Keskmine määratud hüvitis oli 3 228 eurot ning hüvitisteks maksti augustis üle 486 tuhande euro.
TARBIJA»TÖÖ
Toimetaja: Siiri Liiva
reporter
- Üksikasjad
Töötav teler, mustad nõud kraanikausis, kutsuv külmkapp – mõne inimese jaoks on just need mõjuvad põhjused, miks mitte kodus töötada. Ent paljude teiste jaoks on kodu just see koht, kus on võimalik saavutada parimaid töötulemusi. Seda on näidanud ka uuringud.
FlexJobs viis 2600 töötaja seas läbi uuringu, millest selgus, et 76 protsenti inimestest on kontoris erinevate asjade poolt niivõrd häiritud, et nad ei suuda tõhusalt töötada. Näiteks toodi välja häirivad kolleegid, kontori tööeetika, tülikas tööleminek (ühistranspordiga) ja ebamugav töökeskkond, kirjutab Glamour.
Pooled uuringus osalenud inimesed eelistavad kontori asemel töötada kodus, kohvikus, raamatukogus või mõnes muus avalikus kohas, sest seal on vähem segavaid faktoreid ja need keskkonnad mõjuvad inspireerivamalt.
Mõned töötajad (30 protsenti) tahaksid lausa nii väga kodus töötada, et on nõus saama töö eest senisest madalamat palka. 24 protsenti vastanutest tunnistas, et on nõus loobuma puhkustest, kui saaksid kodus töötada. Kõige üllatavam oli aga see, et suur hulk uuringus osalenutest (82 protsenti) sõnas, et nad oleksid oma tööandjale lojaalsemad, kui tööandja võimaldaks neil soovi korral kodus tööd teha.
Asi pole ainult paremates töötulemustes – inimesed usuvad, et paindlik töögraafik ja töökoha valimise võimalus mõjuks hästi ka nende tervisele ja üleüldiselt elule. Peaaegu kõik vastanud olid nõus, et kodus töötamine oleks positiivne muutus ja 87 protsenti inimestest oli veendunud, et see aitaks vähendada tööstressi.
Naine»Karjäär
Toimetaja: naine.postimees.ee
Lehekülg 932 / 1632