Artiklid
- Üksikasjad
Eve Kruuse
Ebameeldivad sõnumid tuleb edastada ausalt ja konkreetselt, hoidudes hinnangutest, et töötajale jääks alles tema eneseväärikus, vastasel juhul võib langeda ettevõtte maine ja väheneda teiste töötajate lojaalsus.
Töötajaga ebakorrektselt töösuhet lõpetav tööandja kaotab ka allesjäävate inimeste lojaalsuse, sest neid haarab hirm, et nendega käitutakse samamoodi.
«Ma juba ootasin seda teadet, lõpuks ometi sain koondamisraha!» Sellist lauset on tööpsühholoog Taimi Elenurm viimasel ajal koondatutelt väga palju kuulnud.
Kui nähakse, et firmal läheb halvasti, hakatakse kartma, et tööandja üritab töösuhte lõpetamisel n-ö slikerdada. Ettevõtte mainele on see äärmiselt kahjulik, sest lahkuja räägib asjast paljudele ja edaspidi on firmal raske endale häid töötajaid saada.
Põhjendage faktidega
Esimene, kes koondamisest teada peaks saama, on koondatav ise, mitte töökaaslased. Koondamisteate edastamist tuleks alustada paariminutilise sissejuhatusega, rääkides üldisest majandusolukorrast see aitab inimesel ebameeldivat infot leebemalt tajuda.
«Minu kogemuse kohaselt ütles inimene sissejuhatuse lõpuks ise: «Ja nüüd teete mulle ettepaneku, et ma lahkuksin?»» rääkis Elenurm.
Teade tuleb välja öelda selgelt ja konkreetselt, pikad põhjendused tekitavad kuulajas segadust. Inimest huvitab alati, miks just tema. Seda ei pea aga kohe selgitama hakkama, sest inimene on okis ega pruugi esialgu edasist juttu kuulatagi.
Teate saajalt tasub siiski küsida, kas ta soovib koondamise põhjendust kuulda kohe või võib sellest hiljem rääkida. Kui ta tahab kohe kuulda, tooge mõnelauseline selgitus, kus esitate konkreetsed põhjused. Kõige lihtsam on öelda, et koondatakse ametikoht, mitte inimene.
Ja kui samal ametikohal on teisi inimesi, kes alles jäävad, siis ka selle põhjendamisel tuleb viidata väga konkreetsetele faktidele ja hoiduda hinnangutest. Põhjendused faktidega on selgemad ja vähem kõigutatavad, järeldused teeb inimene ise.
Alati on soovitatav, et teate edastab neljasilmavestluses otsene ülemus. Võimalik, et kolmanda isikuna on juures personalitöötaja, aga halba teadet on kergem taluda kahekesi olles.
«Kursustel on personalitöötajad avaldanud arvamust, et kolmandana võiks juures olla keegi tippjuhtidest, see annab asjale väärikust. N-ö kuuesilmavestlus pole paha, aga see sõltub ka otsese juhi julgusest halbu sõnumeid edastada ja suhetest koondatavaga,» tõdes Elenurm.
Kuuesilmavestlus tuleks jagada lõikudeks, olla tähelepanelik koondatava meeleseisundi osas: kui ta peaks soovima üksi olla, tuleb seda võimaldada.
Nelja- või kuuesilmavestlus
Koondatavale peab jätma aega otsustada, kas ta tahab saada koondatud päevapealt või soovib aega asjade üleandmiseks. Korrektne on küsida inimeselt sedagi, kes tema meelest peaks teate kolleegidele edastama. See on oluline talle turvatunde tagamiseks. Lepitakse kokku aus põhjus ja korrektne sõnastus, mida teistele öeldakse.
Samas ei lepita kokku milleski, mida pole olnud, seda isegi siis, kui tööandja teeb töötajale ettepaneku lahkuda sellepärast, et viimane ei tule tööga toime. Ka siis saab sellest rääkida faktipõhiselt ja hinnanguteta, et inimesele tema eneseväärikus alles jääks.
Kolleegil tasub koondatule märku anda, et ta on olemas, kui inimene peaks tahtma temaga rääkida. Edasi on koondatu valik, mida ta teeb.
Kui osa inimese enesehinnangust põhineb sellel, et ta töötab konkreetses firmas, ja kui talle siis öeldakse, et tema teeneid enam ei vajata, võib enesehinnang kokku kukkuda. Sellele võib järgneda depressioon, mis vajab psühholoogi või psühhiaatri abi.
«Psühhoteraapilises konsultatsioonis on mul käinud inimesi, kes ei suuda mitu aastat mõista, miks just nemad,» tõdes Elenurm.
Koondamisteadet edastades
jälgi inimese reaktsiooni
lase tal oma emotsioonid välja elada
ära unusta, et n-ö õigesti koondatu ei räägi mujal jutte, mis firma mainet kahjustaks
inimesel on õigus oma tundeid väljendada ka siis, kui te nendega nõus ei ole
kui koondatav näeb asju teisiti, on see isegi hea tema enesehinnang saab vähem kahjustatud
--------------------------------------
Kommentaar
Mare Teichmann, Tallinna Tehnikaülikooli õppetooli juhataja, professor:
Ebameeldivate sõnumite edastamisel on kaks kriteeriumi, millega kindlasti peaks arvestama. Esiteks: see peab toimuma ausalt, juht peab olema aus ja mitte midagi varjama. Teiseks: kindla peale tuleb seda teha nii, et kellegi enesehinnang ei langeks. Ebameeldiva teate saanud töötajad peavad lahkuma firmast sama kõrge enesehinnanguga, kui neil oli seal töötades, selleks tuleb tunnustada nende inimeste panust. Nemad ei ole süüdi selles, et firmal halvasti läheb.
Merike Jaamul, ASi Eesti Post personalijuht:
Koondamisolukord on raske nii töötajale kui tööandjale. Eesti Postil on koondatud töötajale peale seadusest tulenevate hüvitiste mõeldud lisasotsiaaltagatiste pakett, mis sisaldab näiteks ümberõppekulude osalist katmist ja eelpensioni koondatutele, kel on vanaduspensionini jäänud aasta. Üritame koondatuid igati toetada uue töökoha leidmisel ja korrektse koondamisprotsessi juhtimise kaudu. Näiteks osalesid meie juhid koolitusel, mille eesmärk oli arendada töötajate koondamise läbiviimise oskusi.
- Üksikasjad
Firma, kus töötasin, vist likvideeritakse, st pole kindel, kas müüakse maha või läheb pankrotti. Ühel reedesel päeval öeldi, et esmaspäeval ära enam tule, palka maksta ei saa. Istun nüüd novembri algusest kodus, nagu öeldi, oktoobri palka pole saanud. Otsin ka uut tööd, kuigi mul on leping vanas kohas olemas. Ühtegi ametlikku kirjalikku teadet oma töösuhte kohta pole ma saanud. Kuidas toimida? Kas peaksin saama sealt mingit raha või ei? Mis edasi?
Niina Siitam, tööinspektsiooni töösuhete osakonna juhataja:
Olukord, kus tööandja saadab töötajad koju tööd ootama, on viimastele äärmiselt ebasoodne. Sageli ei teavitata inimesi, kui kaua nad peaksid kodus istuma ja kas neile makstakse selle aja eest palka.
Tööandja paraku ei taha või ei oska sellises olukorras tegutseda ja otsust vastu võtta. Seadus annab tööandjale võimaluse töö või tellimuste ajutisel vähenemisel kehtestada kas osaline tööaeg, makstes vähemalt 60 protsenti palgast, või saata töötajad osatasulisele puhkusele, makstes puhkusetasu mitte vähem kui 60 protsenti palga alammäärast.
Töötingimuste selline muutmine nõuab töötajatele vähemalt kahenädalast etteteatamist ja nii töötajate kui tööinspektori nõusolekut. Kuid ka kodus istumise korral on tööandja kohustatud maksma vähemalt töölepingus kokku lepitud palka. Maksmata jätmisel on töötajal õigus esitada nõue töövaidlusorganile.
Töötaja esitas lahkumisavalduse omal algatusel kuu aega enne töölepingu lõpetamist. Nüüd, nädal enne töölepingu lõpetamist, soovib ta avalduse tagasi võtta. Uus töötaja on end vanast kohast meile tööle asumiseks lahti võtnud. Kuidas toimida?
Töösuhte lõpetamine on tõsine küsimus, millesse ei saa suhtuda kergekäeliselt. Töölepingu lõpetamisest etteteatamine on töötaja tahtavaldus, mille tööandja võtab aluseks ja hakkab tegema toiminguid, et vabanevat töökohta täita. Sellest tulenevalt ütleb ka seadus, et lahkumisavalduse andmisest ei ole töötajal hiljem õigus loobuda ehk seda tagasi võtta.
Lahkumisavalduse tagasivõtmine on lubatud üksnes tööandja nõusolekul. Kui tööandja ei nõustu töötaja tööle jäämisega, lõpetatakse tööleping etteteatamise tähtaja saabumisel ja tööandjal on võimalus võtta tööle uus inimene.
- Üksikasjad
Meeli Miidla-Vanatalu
tööinspektor-jurist
Tööandjad kasutavad inimeste kehva seadusetundmist kurjasti enda kasuks ära.
Kõik märgid näitavad, et töö-andja hakkab ettevõtte tegevust lõpetama, kuigi töötajatele pole sellest midagi räägitud. Tööd on senisest vähem ja juba müüakse ettevõtte vara. Oma küsimustele saavad töötajad vastuseks: Pole teie asi. Sellise sisuga kõnesid tuleb murelikelt inimestelt tööinspektsiooni infotelefonile praegu palju. Nagu neidki, kus kurdetakse, et tööandja helistas koju ja palus mitte enam tööle tulla. Sest tööd pole anda. Muid selgitusi tavaliselt ei lisata, kuid vihjatakse, et võiks esitada lahkumisavalduse. Kuidas peaks töötaja kirjeldatud olukordades toimima?
Olukord nr 1
Tööandja telefonikõne peale päris kindlasti koju jääda ei tohi. Harvad pole juhtumid, kus töö-andja on ära kasutanud töötaja teadmatust ja määranud talle distsiplinaarkaristuse töökohustuste rikkumise eest (nn tööluus) ning lõpetanud töölepingu. Vaatamata ülemuse palvele tööle mitte tulla peab seda siiski tegema. Kui ülemus palvet kordab, peab temalt nõudma kirjalikku selgitust selle kohta, kui kaua tööseisak kestab. Sest töö-andja on kohustatud töötajale sellises olukorras kodus viibitud aja eest palka maksma. Juhul, kui tööandja pakub töö ajutise puudumise tõttu töötajale või-malust puhata, tuleb seegi ette-nähtud korras vormistada. Kui tööandjal tööd pakkuda ei ole, saab seda vaadelda töö-andjapoolse töölepingu tingimuste rikkumisena ja töötajal on õigus nõuda töölepingu lõpetamist töölepingu seaduse paragrahvi 82 alusel.
Olukord nr 2
Töölepingu seaduse paragrahvi 42 punkti 4 kohaselt peavad töölepingu pooled olema teineteise vastu viisakad. Elementaarne viisakus on ka see, kui tööandja teatab töötajale õigel ajal, milline on olukord ettevõttes ja mis meetmeid töö-andja töötajate suhtes kavandab. Usalduslik ja õigeaegne teavitamine hoiab ära ettevõtte sisekliimat kahjustava infomüra ning kuulujutud. Töötajate jaoks on olukord soodsam seal, kus on valitud töötajate usaldusisik või tegutseb ametiühing. Sest usaldusisiku informeerimine on tööandja seadusest tulenev kohustus ja selle järele valvab riik-likult tööinspektsioon. Selle nõude rikkumise eest saab töö-andjat karistada rahatrahviga kuni 50 000 krooni. Kehtiv töölepingu seadus kohustab tööandjat töötajaid informeerima ainult töölepingute kollektiivse lõpetamise korral. See tähendab, et töölepingute lõpetamine toimub 30 päeva jooksul seaduses näidatud hulga töötajatega.
Siis on tööandja kohustatud töötajatele kirjalikult teada andma järgmistest asjaoludest:
1) töölepingute kollektiivse lõpetamise põhjused;
2) töötajad, kellega kavatsetakse töölepingud lõpetada (nimed, arv ja valikukriteeriumid);
3) töötajate üldarv ettevõttes teatamise hetkel;
4) ajavahemik, mille jooksul kavatsetakse töölepingud lõpetada;
5) töötajatele hüvitise arvutamise ja maksmise alused.
Teavitamine peab toimuma kindlasti enne kirjalike koondamisteatiste üleandmist. Samal ajal on igal töötajal alati õigus pöörduda nii suulise kui ka kirjaliku päringuga tööandja poole, et saada selgitusi ettevõttes toimuva kohta. Päringus tuleb ära näidata, mis ajaks ta tööandjalt vastust ootab.
- Üksikasjad
Ületunnid, alatine kättesaadavus, tiimi ootused, juhatuse surve kõige suurema riskiteguriga läbipõlemissündroomi haigestujad on ülemused.
Juhid, kes teevad kogu oma töö ettevõttes, tunnevad nädalalõpus, et on täielikult kurnatud, lausa haiged. Selle tõeni jõudis professor Tom Redman Durham Business Schoolist. Kes veedab osa töönädalast kodukontoris, säästab oma tervist läbipõlemisoht väheneb 48 protsendilt kolmeni.
Põhjustena on loetletud järgmist: langeb ära firmasisene grupisurve, paindlik töötamine lubab paremat tasakaalu töö ja pereelu vahel ning tajutakse vastutust enda ees, millega kasvab rahulolu.
Nende eeliste nautimiseks peab aga kodus töötamine olema ettevõttes selgelt tunnustatud. Inimesed, kes harrastavad sellist töötamist ilma suunava eeskujuta tööpostil, kannatavad sagedamini läbipõlemise all südametunnistuspiinad tekitavad stressi.
www.vital.de
- Üksikasjad
Raili Karjane, Põhja töövaidluskomisjoni juhataja
Kui inimene peab tööandja käitumist töösuhte lõpetamisel valeks ja soovib vaidlustada töölepingu lõpetamise seaduslikkust, on tal võimalik esitada avaldus töövaidluskomisjonile. Põhja töövaidluskomisjoni juhataja Raili Karjane annab näpunäiteid, kuidas seda teha.
1. Esita avaldus
Töötaja peab esitama töövaidluskomisjonile avalduse, kus on kirjas, kas ta soovib töölepingu lõpetamise ebaseaduslikuks tunnistamist ja tööle ennistamist või loobub sellest ja tahab ainult rahalist hüvitist kuni kuue kuu keskmise palga ulatuses. Rahaliste nõuete puhul tuleb ära märkida summa suurus koos maksudega brutos, sest töövaidluskomisjoni otsusega väljamõistetud summalt tuleb maksta tulumaksu. Töövaidluskomisjon lahendab rahalisi vaidlusi, mis on väiksemad kui 50 000 krooni, suurema summa puhul peab pöörduma kohtusse.
Lisaks avaldusele peab töövaidluskomisjonile esitama dokumendid, mis tõendavad, et töösuhe üleüldse oli. Tõendina sobivad tööleping, palgatõendid või panga väljavõtted,
dokument töölepingu lõpetamise kohta. Kui tööraamatus on kanne lepingu lõpetamise kohta, siis ka see. Heaks tõendiks võivad olla tööandjaga peetud elektroonilise kirjavahetuse väljatrükid.
------------------------------------------------
2. Tuleb istung
Töötaja võib taotleda, et töövaidluskomisjon nõuaks tööandjalt välja lisatõendeid, mida tal endal ei õnnestunud saada. Samuti võib ta esitada andmeid tunnistajate kohta, kui tal on need olemas. Siis saab teine pool võtta seisukoha, kuidas nende tunnistajate ütlused asjasse puutuvad.
Esitatud dokumendid registreeritakse töövaidluskomisjonis ja määratakse päev, millal toimub istung asja arutamiseks. Mõlemale poolele saadetakse tähitud postiga kutse, kus teatatakse istungi toimumise aeg. Seaduse järgi on esitatud avalduse lahendamiseks aega üks kuu, aga suurest töökoormusest tingituna kulub Tallinnas selleks aega umbes kaks kuud, maakondades jõutakse otsuseni enamasti ühe kuuga. Kui tööandja ei tule kohale, võib asja arutada ka ilma temata. Kui kohale ei tule töötaja ja ta ei saada ka oma esindajat, ei saagi töövaidlust lahendada ja menetlus lõpetatakse. Töötajal on võimalus taotleda menetluse uuendamist, kui ta tõestab, et tal tuli ootamatu takistus.
------------------------------------------------
3. Kirjalik otsus
Istungil teatab töövaidluskomisjon, kas töötaja taotlus rahuldati, rahuldati osaliselt või jäeti rahuldamata. Kui on võimalik, tehakse kohe istungi lõppedes teatavaks ka täpsem otsus, aga komisjon pole selleks kohustatud. Eriti keeruliste juhtumite korral võib komisjon jätta otsuse kohapeal lõpuni selgitamata, siis saavad mõlemad pooled viie päeva jooksul täpse otsuse ärakirja töövaidluskomisjoni kantseleist. Selles peab olema tehtud otsus kirjas täies ulatuses. Kui otsusele ei tulda järele, saadetakse see tähitud kirjaga nii tööandjale kui ka töötajale. Otsuse kättesaamisel on juriidiline tähendus puhuks, kui ükskõik kumb pool soovib otsuse vaidlustamiseks kohtusse pöörduda. Kohtusse pöördumise tähtaeg on üks kuu arvates päevast, millal otsuse ärakiri kätte saadi. Otsuse kättesaamine tööandjale selle täitmise kohustust ei tekita, selle täitmine toimub sissenõudja ehk töötaja initsiatiivil.
------------------------------------------------
4. Saad raha
Kui tööandja ei täida töövaidluskomisjoni otsust vabatahtlikult, peab sissenõudja ehk töötaja pöörduma kohtutäituri poole, et too saaks alustada täitemenetlust. Kohtutäitur juhendab, kuidas täita asjakohast avaldust, inimesel peab kaasas olema töövaidluskomisjoni otsuse tõestatud ärakiri. Otsuse täitmise tähtaja annab kohtutäitur ja võlgnik peab täitma tema korraldusi.
Mõistlik oleks pärast otsuse kättesaamist pöörduda esmalt tööandja poole ja küsida, kas viimane täidab otsuse ja millal. Kui tööandja vastus ja tegevus töötajat ei rahulda, ei jää üle muud kui pöörduda kohtutäituri poole. Paljud tööandjad pöörduvad komisjoni otsuse vaidlustamiseks kohtusse, seda juhtub umbes neljandikul juhtudest. Tihti on selle taga vaid soov venitada otsuse täitmisega. Esineb ka juhuseid, kus töötaja saab küll tema jaoks positiivse otsuse, aga ta loobub selle täitmise nõudmisest ega esitagi seda kohtutäiturile täitmiseks.
Lehekülg 1458 / 1650